Minkälaisen paikan vaatii viinirypäleitten kasvatus?Tekisi mieli kokeilla saako menestymään..

Muistelen että jollakin napulaisella kasvaisi viinirypäleitä..ja miten ne menestyy talven yli.

Avainsanat: viinirypäleen kasvatus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2013 - 09:41

Suomessa menestyvät parhaiten hallaa kestävät ja nopeasti kypsyvät lajikkeet. Monet lajikkeet ehtivät kypsyä Etelä-Suomessa myös avomaalla, kunhan niille valitaan aurinkoinen, lämmin ja hallalta suojaisa paikka. Kasvihuoneessa viinirypäleet kypsyvät jopa lauhkean vyöhykkeen pohjoisosissa, kunhan kasvatettavaksi valitaan riittävän nopeasti kypsyvä lajike ja se suojataan hyvin talveksi. Ulkonakin voi rypäleitä kasvattaa, mutta jos valoa ja lämpöä ei ole riittävästi, hedelmistä ei tule kovin makeita.Viiniköynnöksen ruukkutaimia voi istuttaa alkukesästä syksyyn, mutta juurtumisen ja talvehtimisen kannalta taimi on parempi istuttaa Suomen olosuhteissa alkukesällä, kun hallasta ei ole enää vaaraa. Taimelle sopiva paikka on kasvihuone tai erityisen lämmin ja aurinkoinen paikka, jossa ei ole kovin suurta hallariskiä keväällä tai syksyllä. Paikalla ei saa olla myöskään seisovaa vettä etenkään kasvukauden ulkopuolella. Paras maalaji on hieta. Viiniköynnös ei menesty pelkässä multa- tai turvemaassa, hiekkamaassa tai savessa, sillä niissä esiintyy äärimmäisiä vaihteluja kosteuden suhteen. Sopiva istutuskuoppa on vähintään 50 cm leveä ja 50–70 cm syvä. Kuoppa täytetään vedellä ja sinne sekoitetaan multaa, maata, kompostia, kalkkia, lannoitteita ja hivenaineita. Itse viiniköynnös istutetaan mahdollisimman syvälle, jotta sen pääjuuret olisivat turvassa jäätymiseltä. Aitojuurisista taimista voi peittää jopa puolet, mutta perusrungollisista taimista varttamiskohta on jätettävä 2–3 cm maanpinnan yläpuolelle. Maan alle jäävät vesioksat leikataan pois ja juuret levitetään, mikäli purkki on kasvanut niitä täyteen. Maa poljetaan tiiviiksi ja kastellaan runsaasti istutuksen jälkeen. Kasvupaikan voi jättää alkukesällä kuopalle, mikä helpottaa köynnöksen kastelua. Kuoppaa täytetään kesän mittaan. Nuorta köynnöstä tulisi kastella päivittäin poutajaksoilla.

Tässä wikibediasta kysymykseesi löytämäni vastaus. Yksi parhaista ellei paras Suomessa menestyvistä viinirypälelajeista on Zilga joka vaatimaton lajike.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 13.04.2013 - 01:11

lämmintähän se vaatii ja melko pitkään, ei taida ilman kasvihuonetta suomessa onnistua, muutenhan meillä olisi suomalaisia viinejä, siis muitakin kuin jorma ja siskp ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2013 - 01:54

Oikea kosteus ja lämpö - siinä varmaan salaisuus. Muistaakseni girasolilla on ollut rypäleitä kasvamassa - hänen valokuvista päätellen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2013 - 10:19

Jaahas.Meitin viinirypäleet...Kuinkakohan monta vuotta vanha onkaan,mutta ei ole mitään suojaa tällä puskalla.Siinä tuo talon seinustalla lepää kesän talven.Taisi mies havuja juureen laittaa ennen lumien tuloa.Kummasti se vaan kasvaa aina lähes omakotitalon korkuiseksi ihan itsestään.Ja makeat on marjat.Miesi teki taas viiniä viime vuoden marjoista.Nam! Ja se lajike...Violetit marjatertut...Olisikohan se sitten tuo yllä mainittu Zilga...?

Lisätty: 13.04.2013 - 10:34

www.napsu.fi/matkailu/matkak...7--Kouvola
www.napsu.fi/matkailu/matkak...2--Kouvola

Lisätty: 13.04.2013 - 11:27

NIIN! Ja anopinkokelas yritti kasvattaa samaa viinirypälettä omassa kasvihuoneessaan,muttei onnistunut.Juuret paleltuivat :( Taitaa paikalla olla suuri merkitys...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2013 - 18:42

Kun asuimme omakotitalossa vuokralla vuosia sitten, talon ensimmäinen omistaja oli laittanut talon seinustalle tumman viinirypäleen kasvamaan ja aikaisempi vuokralainen oli poikkassut tämän kokonaan itse annoin moisen kasvaa seinustalla pari vuotta meni ennenkuin saimme pienen sadon... mutta kun lähdimme koko talo purettiin ja siihen päättyi tämän taru, mutta naapuri minulle kertoi että ensimmäinen omistaja teki itse viininiä sadoistaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2013 - 19:03

savitaipaleella on kasvatettu viinirypäleitä navetan senustalla,paikka on erittäin aurinkoinen ja rypäleet väriltään vihreitä.Tämän jutun näin Etelä-Saimaasta.