Mitäs jos ei ole testamenttia tehty..ja toinen kuolla kupsahtaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.04.2013 - 15:53

Nämä tiedot löysin perinisjärjestyksestä netistä. Toivottavasti niistä on apua.

Jos vainajalta jää puoliso ja lapsia, rintaperilliset saavat koko perinnön. Eloonjäänyt puoliso voi kuitenkin säilyttää täyden omistusoikeuden kuolleen puolison jäämistöön.

Jos vainajalla on lapsia, muttei puolisoa, lapset perivät yksinään yhtä suuret osuudet. Aiemmin kuolleen lapsen osuus lankeaa tämän jälkeläisille sukuhaaran perusteella (sijaantulo).

Jos vainajalta jää puoliso muttei lapsia, eloonjäänyt puoliso saa koko perinnön. Vainajan vanhemmat perivät toissijaisina perillisinä vasta eloonjääneen puolison kuoltua.

Avopuolisot eivät peri toisiaan, eikä heitä koske lesken oikeus hallita jäämistöä.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 06.04.2013 - 01:41

Siihen on olemassa ihan selvät faktat. Esim. jos sinä kupsahdat, miehesi perii sinut, tai päinvastoin. Mutta jos ette olisi naimisissa, tilanne olisikin jo toisenlainen. Suosittelen että testamentit on kunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 06:56

Kissanaisen vastausta peesaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 14:21

Testamenttia suosittelen niin naimisissa oleville pareille, kuin avoliitossakin oleville.Ainoa turva nykypäivänä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 14:25

Jos se toinen kupsahtaa pois kuleksimasta,pitää se hoidella jonnekin arkkuun ja uurnaan/maahan ja sitten käytännön asioihin,riippuen onko testamenttia laadittu puolin/toisin tai keskenään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 14:55

juu kyllähän tuo menee kaikkien sääntöjen mukaan puoliso saa puolet ja lapset toisenpuolen...
Vanhemmillani on testamentti että jos toinen kuolee niin perintöä ei jaeta vaan vasta kuin toinenkin on kuollut. Olishan se kamalaa jos lapset haluavat esim. asunnon myydä en kenellekään soisi tuollaista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 19:46

En ole testamenttiä tehnyt enkä tee, on varoja ja omaisuutta niin vähän, että hyvä kun hautaan saavat.
Ja kyllä jos päiviä on jäljellä loput menee sairastaessa, ei piisaakkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.04.2013 - 20:09

Normi jako. Ensin puoliso, sitten lapset, jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 06.04.2013 - 23:33

peesaan janjaata, lapset perivät kaiken, jos ei ole tehty esim. testamenttiä tai muuta järjestelyä, puoliso voi joutua mieron tielle kodistaan jos ei ole ostaa perillisiä ulos, nämä tiedot ovat niin kaukaa ja muistin varaisia oikeusopin tunnilta, etten mene niistä takuuseen ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2013 - 21:18

www.perunkirjoitus.fi/lesken...eudet.html

Linkin takaa selviää lesken oikeudet. Testamentti helpottaa asioiden hoitamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2013 - 12:52

Henkilön kuoltua hänen omaisuutensa jaetaan lakimääräisen perimysjärjestyksen mukaan. Tätä voi muuttaa tekemällä elinaikanaan testamentin, joka on ainut keino vaikuttaa omaisuutensa jakaantumiseen kuoleman jälkeen.

Perimyksestä, testamentista ja testamenttausoikeudesta säädetään perintökaaressa.

Testamentilla ei voida sulkea pois lesken avio-oikeutta, vaan tätä tarkoitusta varten tulee laatia erikseen avioehtosopimus.