Kuuluuko puput pääsiäiseen?

www.napsu.fi/matkailu/matkak...4--Kouvola
Pääsiäistervehdys teille kaikille :)

Lisätty: 28.03.2013 - 23:38

Niin.Tämä tässä kuvassa on minun oma Kääpiöjänis (Polish) rotuinen jänikseni :)

Avainsanat: jänis pääsiäinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.03.2013 - 16:10

Pääsiäispupu sopii hyvin yhdeksi pääsiäisen symboleista, sanoo amerikkalainen uskonnollisen taiteen tutkija Ade Bethune. Jänis ei ole vain "pelkkä kimppu lihaa ja nahkaa, vaan olento, joka toteuttaa paikkaansa Luojan luomassa maailmassa." Lisäksi "jäniksen kolo on kuten Jeesuksen hautakin pimeä maakuoppa. Sieltä pupu viilettää ulos ja pomppii kevyesti mäkien ja laaksojen poikki." Siksi se on Bethunen mielestä erinomainen ylösnousemuksen vertauskuva lapsille. Koska jänis on runsaasti lisääntyvä eläin, se on ollut monien kansojen keskuudessa kevään ja hedelmällisyyden vertauskuvana. Kristinuskossa jänis on ollut perinteisesti myös intohimon vertauskuva, joka on kuvattu katolisessa taiteessa Marian jalkojen juureen alistettuna. Toisaalta jänis on symbolisoinut uudistumista ja intuitiota sekä valoa pimeydessä. Avuttomuudessaan se on lisäksi vertauskuva ihmisestä, joka panee luottamuksensa Jumalaan. Ulkonäöltään pupu on yhtäaikaa seka hauskan, että hellyytävän näköinen jotenka siitäkin syystä se sopii vallan mainiosti pääsiäiskoristeeksi.

Minusta Ade Bethune puhuu asiaa. Puput todella sopivat pääsiäiskoristeeksi, myös kirkollisiin tilaisuuksiin.

Kysyjän kommentti

Kiitos hienosti pohditusta vastauksestasi :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 28.03.2013 - 21:57

Kuuluuhan ne - ulkona luonnossa. Taitaa olla jonkun lemmikkipupunen joka nauttii päivän rairuohoannoksensa. Samoin sinulle oikein ihanaa Pääsiäisen aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 28.03.2013 - 23:44

kuuluuhan ne, ja varsinkin lammas ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2013 - 00:35

Tottakai puput kuuluu pääsiäis-näytelmään varsinkin suklaisina ja ILOISTA PÄÄSIÄISTÄ SINULLE PUPUINESI ;-D Onpas komea pupu ja hienon värinen!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2013 - 06:08

Kyllä puput pääsiäiseen kuuluu, niin oikeat kuin leikkisellaiset. Sinun pupusi on tosi komea, liekö rairuohon ansiota tuo kiiltävä turkki?? Hyvää ja rauhallista pääsiäistä myös sinulle ja kaikille muille napsulaisille!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2013 - 08:22

Puput on ihania ja kuuluvat pääsiäiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2013 - 10:33

Nykyisin tuntuvat kuuluvan, mutta alkuperäisen Pääsiäissanoman mukaan pupuilla ei tainnut olla mitään osaa siinä tapahtumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2013 - 15:07

Ei leikkinoita, eivätkä puputkaan ole koskaan kuuluneet perinteisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2013 - 20:39

Puput ja tiput ja tottakai noidat... ja musta kissa...