amu
Kysytty: 23.03.2013 - 00:03

voiko marjapensasta siirtää ilman että se kuolee?

kesää odotellessa ;)

Avainsanat: marjapensas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.03.2013 - 17:02

Tässä sinulle Viherpiha lehdestä napattu asiantuntijaohje marjapensaa siirrosta. Toivottavasti siitä on jotain apua.
Paras ajankohta marjapensaiden siirtämiselle on joko aikainen kevät tai myöhäinen syksy, jolloin kasvit ovat lepotilassa. Pensaat voi istuttaa suhteellisen lähelle omenapuuta, mutta kuitenkin selkeästi latvuksen ulkopuolelle. Aivan puun välittömässä läheisyydessä ne joutuvat kilpailemaan kasvutilasta sekä vedestä ja ravinteista puun kanssa. Latvus saattaa myös varjostaa pensaita, mikä verottaa runsaassa valossa viihtyvien herukoiden satoisuutta. Sama koskee viinimarjojen istuttamista orapihlaja-aidan viereen.

Kasvupaikan vaihtaminen rasittaa pensaita jonkin verran. Sadon määrään siirto ei kuitenkaan välttämättä paljoakaan vaikuta, jos toimenpide tehdään oikeaoppisesti ja oikeana ajankohtana. Oksistoa kannattaa harventaa hieman ennen siirtämistä. Toimenpiteen jälkeen mahdolliset vaurioita kärsineet versot poistetaan. Säännöllinen kastelu etenkin keväällä edistää pensaiden toipumista paikanvaihdosta.

Kysyjän kommentti

kiitokset vastauksestasi, olen istutellut pensaita hiukan liian lähekkän, kun ovat kasvaneet, on vaikeaa enää päästä nurmikkoa leikkaamaan, pitää siirtää ainakin kaksi pensasta jos tässä mitään kevättä tänä vuonna tuleekaan ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.03.2013 - 00:15

Kyllä voi siirttää..heti keväästä kaivat ylös pensaan..ja uuteen paikkaan kunnon monttu..ja siihen sen laittaa..on kyllä niin sitkeitä,että minä en ainakaan saa niitä hengiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2013 - 07:20

Kyllä siirto onnistuu keväällä oikein hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2013 - 08:13

Onnistuu.
Kokemusta on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.03.2013 - 08:45

Olen siirtänyt monta ja hyvin kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.03.2013 - 09:20

Veljelläni ainakin onnistui hyvin. Siirsi useita pensaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2013 - 13:12

no tota noin .viinimarjapensas on niin sitkeä että se ei kuole vaikka siirtäisit sen mihin aikaan vuodesta tahansa.kastelu siirron jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2013 - 13:33

On tullut kauan sitten siirrettyä useampikin puska niin marja kuin kukkapuskiakin ja kaikki onnistuivat hyvin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2013 - 15:46

Kyllä olen nähnyt siirrettyjä pensaita, mutta en teidä millä konstilla.