amu
Kysytty: 22.03.2013 - 23:18

miksi punaviinimarjoissa on mustia laikkuja? leikkasin yhden puskan kokeeksi pois.

joku väitti niitä etanan ulosteeksi?

Avainsanat: viinimarjapuskat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.03.2013 - 17:54

Ovatko nuo mainitsemasi mustalaikut viinimarjojen lehdillä, vai marjoissa? Tässä muutama mahdollisuus aiheuttajista:

Varistetauti
Todella haitallinen virustauti muuttaa lehdet ensin laikullisiksi, jonka jälkeen lehdet varisevat maahan. Laikut ovat herukalla ruskeita ja karviaisella violetteja. Laikkujen ulkopuoliset alueet kellastuvat ja lehtien reunat käpertyvät. Käytä kestäviä lajikkeita ja pidä pensas ilmavana. Saastuneet lehdet poltetaan.
Herukan ruoste
Lehtiin ja marjoihin ilmestyy tummia laikkuja, joissa on keltaiset reunat. Versojen kasvu häiriintyy ja ne kasvavat epämuotoisiksi. Tuhoa varisseet lehdet polttamalla.
Ojukepistiäinen
Vaalean harmaanvihreän toukan pää on ruskea. Toukka on alle sentin mittainen. Elää marjanraakileessa ja muuttaa sen kulmikkaaksi. Kemiallinen torjunta, jos edellisen vuoden vioitus on paha.

Kysyjän kommentti

kiitokset monipuolisesta vastauksesta, saattaisi olla tuo ruoste.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.03.2013 - 23:20

Huomasin saman viime vuonna omissani - ei ole haittaa. Liittyy jotenkin säähän. Mutta leikkaus oli hyvä idea - tuuheutuu ja tuottaa enemmän marjoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2013 - 01:07

Jos on vanhempia pensaita..niin ihan hyvä leikata väliiä matalaksi..
Itse olen leikaanut vanhat pensaat(esim.) nyt sykyllä..että jäi muutama nuori oksa leikkaamatta..niin silloin pensas uudistuu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2013 - 13:30

matalaksi leikkaaminen autta useinmiten, niin isäni hoiti puskia joskus muinoin, kun minä tein samaa kauan sitten kun asuin omakotitalossa..