mikä ero on lautasliinalla ja servietillä. Pike

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.11.2008 - 22:16

kieliero

Lisätty: 11.11.2008 - 09:32

paperia tai ei, kumpaakin nimeä käytetään yhtäläisesti:
Kauniit lautasliinat usein kruunaavat kattauksen. Juhlavissa tilaisuuksissa on syytä käyttää kankaisia, suuria liinoja esimerkiksi pellava-, puuvilladamaski- tai organdikankaasta. Ennen juhlia lautasliinat pestään hohtaviksi ja silitetään. Liinat on myös hyvä tärkätä, jolloin niihin saa helposti tehtyä kauniita ja pysyviä taitoksia. Suihketärkkiä voi levittää myös kuivaan kankaaseen taitteiden silittämisen yhteydessä. Toisaalta ei pidä masentua, vaikkei osaisikaan tehdä hienoja ja monimutkaisia taitoksia; kauniista materiaalista valmistettu lautasliina on usein kauneimmillaan sellaisenaan taitettuna tai käärittynä rullalle. Rullien ympärille voi asettaa lautasliinarenkaat. Koristeellisten liinojen kanssa hyviä ovat yksinkertaiset renkaat ja toisinpäin.

Lautasliinoja voi toki koristella itsekin; näin saa ainakin persoonalliset liinat, jotka ovat juuri sellaiset kuin itse haluaa ja kuhunkin tilaisuuteen sopii. Vanhat liinat heräävät eloon ja yksiväriset saavat piristystä esimerkiksi helmien, paljettien, erilaisten ommelten, hapsujen tai valmiiden koristenyörien ja -nauhojen avulla.

www.heirol.fi/www/page.php?id=88

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2008 - 23:58

Aivan, mutta SERVETTI oli kai se oikea sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2008 - 01:12

serviette on ranskalaisen keittön lautasen liina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2008 - 09:16

Lautasliinalla ja servetillä... aiemmin lautasliina oli aina kangasta (pellavaa tai puuvillaa), nyt käytetään yleisesti paperisia versioita, mikähän niiden oikea nimi olisi???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2008 - 09:31

No ei mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2008 - 12:32

Servietti lautasliina. Arkikielessä myös muodossa "servetti".

Ks. yst. pienehkö sivistyssanakirja, linkki alla

Lähteet:
www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/index.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 08:16

arkijuttu ja sitten se fiininpi, periaatteessa ihan samoja