No nyt uutta kysyttävää !

Lääkärin soiton jälkeen sain kuulla että ilman verenpainelääkkeitä en pärjää..
ja sitten tiputti mulle vielä kunnon pommin, minulla on alkava sokeritauti ja siihenkin saan lääkkeet, kun tehdään loppukuusta vielä tuo pitemmänkaavan sokeritesti ja se määrää tuon lääkkeen..
Joten jos joku sairastaa sokeritautia niin valaiskaa mitä pitää jättää pois ja mitä uskaltaa syödä..
Nyt alkaa jo olla vitsit vähissä!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.03.2013 - 16:45

Jaahas.Näkemättä sinua, ei oikein voi sanoa mitään,mutta YLEISESTI ottaen sinulla siis mahtanee olla alkava kakkostyypin sokeritauti?Hyvä homma, jos pillerillä pääset, ettei tarvitse pistämään ruveta.Siis ainakaan vielä.
Nyrkkisääntönä puolet sapuskasta pois ja sen tilalle säännöllinen syöminen ja pienet annokset.Vihanneksia ja vähärasvaista lihaa sekä kalaa.Puurot on hyviä.Samoin ruisleipä.Rasva on diabeetikolle melkein pahempaa, kuin itse varsinainen sokeri...Myös hedelmäsokerin käyttöä pitää rajata.Puolikas omena päivässä tai banaani...Juomaksi vesi tai rasvattomia maitotuotteita.

Liikkua pitäisi päivittäin.Toiset kävelee, toiset käy uimassa.Jotakin liikkeen muotoa jokainen päivä.Auttanee painon pudotukseenkin.Ja se kai aika tärkeetä myös...

Nämä vain sellaisia hoitajan näkökulmasta katseltuja ajatuksia.Kannattaa kuunnella diabeettesneuvojaa tarkalla korvalla.Hän tietää.Sokeritauti ei ole mikään peikko, kunhan sen HOITAA alusta asti kunnolla.

Kyllä se hyvin menee :) Tsemppiä sinne!

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille, homma hallussa 4 kiloa köykäisempi lenkillä joka päivä paitsi eilen kun tehtiin miniristeily Turku- Tukholman välillä, mutta siellä tuli 3v seurattua koko päivän eilen ilta 21 asti kunnes tältä paristot loppuivat ja meni unikaveri nallen ja uuden Ville Vikin karvalelun kanssa hyttiin nukkumaan.. ( käyhän tuo lenkistä..\r\nja söin kuin minulle kuuluu, vaikka nuo nannoja ja herkkuja mässäsivätkin.. ja itselleni tuli oliiviöljyä ostettua jolla saan salaattini maustettua..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.03.2013 - 16:26

Onko sulla ylipainoa?Painonpudotusta-elämänmuutosta,-iikuntaa ja ruokavalion seurantaa,usein saattaa pienehköillä elämänmuutoksilla siirtää lääkityksen aloittamista...toistaiseksi.Pitemmänkaavan testi tarkoittaa luultavasti,että olet 10-12h ravinnotta ja otetaan pitkäaikaissokeriarvo.Nyt reippailemaan ja tsekkailemaan mitä menee suuhun,ylimääräiset makupalat vekspois kokonaan...yms.Terveellistä ruokaa,kokojyvää,kevyttä,ei rasvaista kalaa tai lihaa,vihanneksia ja salaattia.Diabeetikon ruokavalio on mahdollisimman terveellinen,jokaiselle.Kannattaa ottaa itseään niskaperskiinni ja todella huolehtia painosta yms,sillä D2 tuo mukanaan metabolista(sydän-ja verisuonisairautta),joka on tuhoavaa kansalle,loppujen lopuksi myös D2-tapaus joutuu hoitelemaan tablettilääkityksen ohella insuliinipistoksia ja se on rumbaa,se,voin kuvitella tabletit ja pistosinsuliini,tosi säätämistä.Lycka till!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2013 - 19:00

Pate ja girasol antoivat jo sinulle hyviä ohjeita, ja jos terveyskeskuksessanne on diabeteshoitaja, niin kannattaa hakeutua hänen vastaanotolleen, diabeteshoitajat ovat nimenomaan koulutettu ohjaamaan diabeetikkoja ja seuraamaan heidän terveydentilaansa, kannattaa siis vastaanotolla olla tarkkaavainen oppilas.. Liikunta ja painonhallinta on kaiken a ja o, terveellisen ruokavalion ohella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2013 - 19:49

Minulle sanottiin jo kymmenen vuotta sitten, että on diabetesarvot ihan siinä rajalla, että ollako vai eikö olla. Otin itseäni niskasta kiinni. Ruokavalio täysin uusiksi. Jätin hiilarit pois, lukunnottamatta ruisleipää. Paljon salaatteja, hedelmiä, vettä ja liikuntaa. Viime kesänä otettu koe oli ihan normaali. Ei lääkitystä ole tarvinnut aloittaa. Koen että se on ihan itsestä kiinni miten jatkossa menee. Ja painon pudotus on yksi tärkeä tekijä myös. Mutta sehän putoaa, kun sen ruokavalion muuttaa. Pullat ja potut pois kokonaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2013 - 21:40

Tuolla sitä tulikin hyvät ohjeet sinulle..Kannattaa todella panostaa tuohon ruokavalioon..sehän kaiken A ja O..Tyttärellänikin vasta todettiin kohonnut sokerin ja kolestrolin arvot ..ja pikkuisen heitti kilpirauhas arvot..lääkäri 4.4..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2013 - 22:38

Nyt kannattaa lukea Antti Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Studio55:ssä diabeetikko kertoo oman kokemuksensa. www.studio55.fi/lahipiirivoi...a-viikossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.03.2013 - 09:40

Saat varmasti lääkäriltäsi täsmätietoa siitä miten kuuluu elää ja mitä suuhunsa laittaa. Molempiin juttuihin liikunnalla ja ruokavaliolla on valtava vaikutus - ja + puolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2013 - 20:54

Kyllä netti on ohjeita täynnä ja terveydenhoitajan vastaanotto on paikka mistä saa tietoa.