Mikä on Michelangelon ehkä tunnetuin teos? Itse et välttämäti sitä huomaa.

Lisätty: 15.02.2013 - 10:01

Elkää menkö niin kauas. Jos sinulla on Nokian puhelin, laita se kiinni ja avaa. Siinä näet sen.

Lisätty: 21.02.2013 - 13:56

Tsori, tsori! Teinpä itse niinkuin käskin teidän tehdä. Eipä ollutkaan enää avatessa sama animaatio, kuin vanhemmissa nokioissa. Mutta jos joku vielä muistaa vanhoja nokialaisten mainoksia, niin siinä on osa tätä taideteosta. Kädet ojentuvat toisiaan kohti ja mitkä yhdistyvät?Ja teoksen nimi on..?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.02.2013 - 19:42

Luettelo tärkeimmistä töistä

Porras Madonna – Madonna della Scala, marmoriveistos, Firenze, 1489–1492
Kentaurien taistelu, marmoriveistos, Firenze, 1492
Santo Spiriton krusifiksi, Firenze, 1492
Kynttilänjalkaa kantava enkeli, marmoriveistos, Bologna, 1494–1495
Pietà-veistos, marmoria, Pietarinkirkko, Rooma, 1499
Bacchus-veistos, 1497–1498
Daavid-veistos, marmoria, 1501–1504
Maria, lapsi ja Johannes Kastaja – Tondo Pitti, marmoriveistos, Firenze, 1504–1505
Brüggen madonna ja lapsi, Notre Dame, Brügge, 1504–1505
Pyhä perhe ja Johannes Kastaja – Tondo Doni, paneelimaalaus, Firenze, 1504–1506
Sikstuksen kappelin kattofreskot, 1508–1512

Aatamin luominen, fresko
Paratiisista karkotus, fresko

Kristus-patsas, S. Maria sopra Minerva -kirkko, 1519–1520
Sikstuksen kappelin alttariseinä, 1534–1541

Viimeinen tuomio, fresko

Pietarinkirkon rakentamisen loppuunsaattaminen (muun muassa kirkon kupoli)
Pietà-veistos Firenzen tuomiokirkko, kesken jäänyt
paavi Julius II:n hautamuistomerkki Orjat, kesken jäänyt

Kuoleva orja-veistos, 1513 – lahjoitettu Frans I:lle 1546

Mooses-patsas, San Pietro in Vincoli -kirkko, n. 1513-15
Medici-suvun hautamuistomerkit, kesken jääneitä

Aamu; Päivä; Ilta; Yö

San Lorenzon kirkon julkisivu-suunnittelu, Firenze, kesken jäänyt, 1516–1520

itse pidän Aatamin luominen, fresko

fi.wikipedia.org/wiki/Michelangelo

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.02.2013 - 21:29

Olen aina pitänyt eri mestareiden Pieta-veistoksia myös Michelangelon,mutta upein minusta on Sikstuksen kappelin freskot,meni niskat melkein nurin niitä katsellessa.En ole nähnyt niiden tummuutta ennen puhdistusta,mutta olivat kuulemma mustanpuhuvat.Kappelissa vahtimestarit pitivät kovaa kuria ihmisten jutellessa keskenän,sillä äänenvärinätkin vahingoittavat satoja vuosia vanhoja teoksia ajan mittaan sekä ihmisten kosteus hengityksestä yms.mutta hienoa,että ovat kaikkien ihailtavina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2013 - 16:54

No nythän Vallukissa kysymyksen teki, Minä joka en ole taiteen tuntija en osaa vastata kuin, että lähinnä sulkemalla Nokiani ja avaamalla sen näen kaksi avattua kättä toisiaan kohden.
Joten laitampa sen, jätän pin koodini pois siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.02.2013 - 20:28

Kun tuuppaan Lumian auki, näkyy satepisaroiden kukittama nokkapelti kera Mersun keulatähden, hih en usko että Ma:lla olisi sormensa pelissä siinä taideteoksessa.