Mitä tästä paikasta tiedätte?

öljymäki, savonlinna

Lisätty: 06.02.2013 - 07:42

Näin kartasta nimen ja siellä kulki Historic Cupin pikataival 1994. Olipa vielä tuolla nimellä. Alkoi liki Korholan komiaa taloa Pöllölässä ja päättyi Kalislahden koululle. Tusin kukaan hätaisistä ehti sinne öljyjään valutella. Olin tosin nuorempien huollossa ja siellä Kallislahdessa passissa.

Avainsanat: ristiinnaulitseminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2013 - 11:16

Juu.En ensihätään mitään.Mutta Savonlinnan tietämillä olen joskus koiranäyttelyissä käynyt...

Ölymäestä ei tule mieleen, kuin raamattu,mutta senkin lukemisesta on jo liian kauan ja tuskin liittynee tähän...
Tämä öljymäki voisi viitata vaikka johonkin öljyonnettomuuteen tai sitten sinne käytiin ennenvanhaan laskemassa autoista öljyt.Eikös Jumppis automiehiä ole ainakin ollut?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2013 - 17:28

Olisikohan tällä jotain tekemistä erään savonlinnalaisen opiston kanssa, muistini mukaan entisen rehtorin aikaan taidettiin paikkaa myös Öljymäeksi nimittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2013 - 21:21

Onkohan kyse jostain Pääsiäisnäytelmästä... oiva paikka olisi pitää siellä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2013 - 21:33

Googlemap näyttää jotain maatilan näköistä paikkaa Savonlinnan lähiseudulla Näreiköntien mutkassa "58770 Öljymäki"

Mutta liittyykö Öljymäki jotenkin tähän "Linnoitettu Suomi Viipurin maa- ja merilinnoitus"
www.novision.fi/viapori/kentta.htm
Siellä mainitaan (Öljymäki, P. 1938. Venäläisten suorittamat kenttävarustustyöt Suomessa maailmansodan aikana - liite. Sotakorkeakoulun diplomityö nro. 289, Sota-arkisto)

Sivulla www.doria.fi/bitstream/handl...sequence=1
sanotaan, että:
"Toinen viivytysasema kulki linjalla Eno – Joensuu – Savonranta – Savonlinna – Sulkava –
Mikkeli, josta haarautui kahteen osaan, lännempi Mäntyharju – Jaala – Iitti – Elimäki – Anjala
– Kotka-, ja idempi Ristiina – Suomenniemi – Savitaipale – Lemi – Luumäki – Ylämaa – Säkkijärvi-
linjalle. 19"

Lisätietoa linnoitteista www.novision.fi/viapori/avaus.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.02.2013 - 22:49

Ei mitään tietoa. Saattaa olla joku kaupunginosan lempinimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2013 - 20:41

Kylähän se sotaan liittyy jotenkin. Suomen alueen puolustuksen todettiin sitovan liikaa joukkoja ja ...Öljymäki P 1938.
Pitkä luku on siitä mutta sekainen ja on jossain Urjalan paikkeilla. Mutta Urjalan kirkon alttaritaukun on maalannut taidemaalari J.G Sandgergin v.1813. Se esittää Jeesuksen taivaaseen astumista Öljymäeltä.
Tämä Öljymäki on tosin se Raamatun mainitsema Öljymäki Israelissa.

Olisihan siitä saanyt pitkän luennon siirtämällä osoitteen tähän , jotta kukin saisi selvitää mitä sana sanoo.
Mutta itse en paljonkaan aukaise noita osoitteita, jos vastaus löytyy parilla suomen sanalla, niin se on parempi. Kukin tyylillään.

Lähteet:
googlen sivustoa