Ovatko leipuri-napsut tehneet leipäjuuresta leipää tai sämpyjä?Mitä kokemuksia ruisleipäjuuresta,mistä juurta saa?

Avainsanat: leipäjuuritaikina juurikauppa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.02.2013 - 06:54

Silloin tällöin olen ruisleipää tehnyt, juuren sain parikymmentä vuotta sitten vanhalta leipurirouvalta, joka oli saanut sen äidiltään. Leipomisen jälkeen otan aina palan taikinaa pakkaseen, koska puutiinua ei ole enää käytössä eikä leipää tule tehtyä viikottain.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.02.2013 - 11:26

Joskus kauan sitten on tullut leipää tehtyä kuin myös aikoinaan Ystävänkakkuakin ( joka oli ketjukirje tyyppinen, annettiin ystäville aina juuri ja resepti mukaan).. löysin tässä taannoin tuon reseptin ja juuren voi tehdä muutamassa päivässä itsekin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2013 - 15:09

Minulla on aina juurta pakastimessa...Ruisjuuri on nyt tälläkertaa anopinkokelaalta saatu, joskus muualta.Suvussa on naiset aina leiponeet ruisleipää ja olen jatkanut perinnettä.Ehkäpä opetan taidon joskus miniälleni, jos sellaisen saan ja innostusta riittää :)
Minulla on vanha puutinu käytössäni.Sen reunoilta saanen myös juurta tarvittaessa. Sen tiinun alkuperästä en ole edes aivan varma....Vanha on, ettei kukaan enää muista!

Lisätty: 01.02.2013 - 15:10

Niin! Ja jos vatsaongelmia on, ei juuresta tehty leipä yleensä vatsaa kiusaa, kun siinä ei sitä hiivaa ole :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2013 - 21:13

Ilman lepäjuurta olen tehnyt livät ja sämpylät..
Tuota ystävänkakkua olen tehnyt juuresta..joskus aikoinaan.