Käytätkö puukkoa taloushommissa?Sain lahjaksi hyvän OpinelNo7 puukon ja istuu kädessä ja on terävä taloustöissä.Mainio!

Ranskalaislla on hyviä veitsiä,Opinel ja Laquile,erinomaista terästä myös

Avainsanat: puukko taloustyöt hyvää terästä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.01.2013 - 14:04

Eipä mulla keittiössä puukkoa näy, mutta monen monta keittiöveistä kyllä, isäntä pitäköön puukkonsa...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.01.2013 - 16:41

Minulla on Iisakki Järvenpään puukko kalapakissa. Hyvä peli kalankäsittelyssä vaikka vuoleskellessa.
Oli Lapinleukukin mutta olen hukaanut sen. 1985 eksyin autolla Hampurin vapaasatamaan. Tulliinhan sieltä poistuessa joutui ja tullimies pyysi avamaan auton takakontin jossa päällimmäisenä oli virveli. Penkoi sen ja avasi eväslaatikon jossa oli leuku jonka alla osittain syöty graavilohifile. Kyseli epäilevänä mistä kala on kotoisin. Sanoin saaneeni sen Iijoesta lapista Suomesta tullessamme tänne. Kun ei mitään laitonta löytänyt halusi ostaa sen leukun. Kerroin että se on minun butterknivel, ei ole muuta veistä en myy. Menkää siitä ja avasi puomin.

Lisätty: 27.01.2013 - 16:55

On suvullani tallessa 1600 luvun alussa Ranskassa tehty upseerin miekka. Ei ole ruosteessa eikä kuluneen näköinenkään. Leimat on ja sevityksen mukaan on tehty Ruotsin kuninkaalliselle armeijalle. (30-vuotiseen sotaan) nääs oli mies ja hevonen 7 vuotta Ruotsin kuninkaallisen armeijan nopeantoiminnan joukoissa. Mies tuli takaisin, hevosesta en ole varma, koska tätä kirjoitan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.01.2013 - 17:51

Puukkoja löytyy - ne ovat isännän puuhiin. Minulle riittää oikein hyvin kunnon lihaveitset ja fileerauspuukot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2013 - 19:36

Kyllä käytän syödessänikin pientä punavartista puukkoa, en osaa veitsellä syödä. Asia on erikseen jos on ruokavieraita, niin elän niiden ehdoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2013 - 19:44

Mora-puukko on tullut perintönä, sitä nykyisin hyvin harvoin tulee käytettyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2013 - 19:54

Kalaa käsitellessä olen puukkoja oppinut käyttämään ; isältä peruja nuo opit,kova kalamies kun on :) Muutoin keittiössäni on muutama hyvä veitsi, jolla pärjään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.01.2013 - 21:18

Kaksi tai kolme puukkoa on keittiön laatikossa. En ole käyttänyt sen jälkeen kun lopetin onkimiset ja pilkkimiset.