Mitä sinulle merkitsee Itsenäisyyspäivä, ajatuksia, mietteitä?

Lisätty: 06.12.2012 - 07:28

Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän on alkanut ajatella heitä jotka maatamme puolustivat. Kuinka raskasta on ollut elää sota-aikana. Itsenäisyys on arvokas asia jota muistamme ja juhlimme kukin omalla tavallamme. Minä muistan ukkiani joka kävi sodat ja omalta osaltaan oli hankkimassa meille itsenäisen Suomen.

Avainsanat: juhla arvokas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.12.2012 - 14:06

Tiedä siitä itsenäisyydestä - markkinavoimat, EU ja saamattomat poliitikot kyllä riepottelevat ja antavat kylmää kyytiä meille itsenäisille.

Arvostan kuitenkin suuresti uhrausta, jonka suomalaiset joutuivat antamaan sotavuosina. Molemmat isovanhempani olivat kahinoissa mukana.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 05.12.2012 - 19:57

Oma maa mansikka, muu maa mustikka. Itsenäisyys aikoinaan saatiin veren vuodatuksella, kyynelillä, ja suomalaisten sisulla. Juhlin kynttilän sytytyksellä, katsomalla Tuntemattoman sotilaan ja muut itsenäisyyteen liittyvät ohjelmat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.12.2012 - 20:35

Hieno ja arvokas asia.
Tällä hetkellä mielessä on huominen esityksemme Itsenäisyyspäinän juhlassa, huh.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2012 - 21:47

On hienoa,että saamme olla itsenäisiä...ei kenenkään vallan alla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2012 - 21:57

Itsenäisyys on hyvä asia.Kuinka se nykyisin toteutuu, onkin sitten eri asia...Mutta arvostan heitä, jotka aikanaan kaikkensa tekivät, niin rintamalla, kuin kotona,että meillä on oma maa, jota Suomeksi sanotaan.

Huomenna sytytän kynttilöitä pitkin pihamaata ja vien linnuille lyhteen.Itse asetun teekupposen kera katsomaan televisiosta linnan juhlia.Odotan sitä hetkeä, kun KAIKKI elossa olevat presidenttimme astuvat puolisoineen juhlasaliin ja kunnioittavat juhlaa läsnäolollaan.Se on juhlallista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2012 - 10:50

Ensimmäiseksi tulee mieleen rintamalla olleet, harmaissa puvuissaan viimeiseen mieheen taistelleet suomalaiset soturit. Paljon tekivät ja kokivat myös kotirintamalla olleet. Pelko, kylmyys, nälkä ja silti niin sitkeä kansa. Ne, jotka joutuivat jättämään kotinsa. Ne, jotka menettivät vanhempansa. Ne, jotka menettivät rakkaimpansa. Suuria uhrauksia pieniltä ihmisiltä, jotta meidän olisi hyvä olla. Kiitos heille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2012 - 13:55

Minulle itsenäisyyspäivä on muitutus niistä uhrauksista mitkä esi-isämme ovat tämän maan puolesta antaneet jotta maailmassa olisi heidän kuolemansan jälkeenkin maa nimeltä Suomi ja me heidän jälkeläisemme saisimme elää siinä maassa ja kutsua itseämme Suomalaisiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2012 - 17:27

60-70-lukujen vaihteessa Helsingin Olunkylänkirkon pihalla tagossa liehui lippu. Jalkapuoli vanhempi mies kainalosauvoihinsa nojaten teki hunoria lipulle sanoi; Haistakaa v....! Voiko sen paremmin rujo ja runneltu mies sanoa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2012 - 18:17

Mietin, pitäisikö olla kiitollinen myös niille 220 tuhannelle saksalaiselle, jotka taistelivat suomalaisten rinnalla. Mietin myös sitä kuorma-autolavallista vammaisia, jotka kuormattiin rintamalle vietäväksi Kauhajoen kunnalliskodin pihalta syksyllä 1942.

Lisätty: 06.12.2012 - 19:33

kyseessä oli siis kehitysvammaiset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2012 - 21:43

Rauhaa, iloa ja rakkautta jokaista kohtaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2012 - 22:24

Itsenäisyys on hieno ja arvostettava asia.

Maailmassa on monia paikkoja, jossa tuo tuntuu kaukaiselta haaveelta.