Missä vaiheessa laitat pellit kiinne,jos lämmität takkaa,pystyuunia?

Avainsanat: pellit kiinni

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.12.2012 - 16:13

Miulla ei oo muualla kuin mökillä mahdollisuus lämmittää liesileivinuunia.

Mikäli käväsen vain lämmittämässä mökkiä, voi hiilet jäädä vielä himppasen punasiksi ja laitan pellit kiinni. Itse äkkiä ulos ja se on siinä. Koskee sekä hellaa että leivinuunia tuo väritys.

Oleillessani tai yöpyessäni annan palamistuloksen tulla tuhkaksi arinalla ja sitten vasta pelti kiinni. Sama hellan puolella. Mieluummin myöhään kuin liian aikaisin. Lämmintä on tähän asti piisannut varovaisuudesta huolimati.

Viikonloppuna paistoin karjalanpiirakat siinä sivussa ja evakkopaisti kypsyi jälkilämmössä. Ja hyvvää ol...

Kysyjän kommentti

Kiitos Pipsa..Minäkin leivinuunin jälki lämmössä muhitan puuroja ja ruokia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.12.2012 - 14:07

Sitten kun olen kylpenyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 15:29

Kun hiilet ei enää näytä sinistä hehkua / ei selkeesti pala, alan laittelemaan luukkuja kiinni.Ylhäällä suoraan piippuun menevän luukun laitan viimeiseksi, ettei vaan jää häkää...
Tosin nää Nunna Uunin takat laskee sopivasti aina läpi silleen varatoimena vissiin....Mulla on 10 v vanha takka.Hyvin pelaa :) Illalla paan taas tulet loimuamaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 15:48

Odotan, että tuhkat ovat liki harmaita ja sittenkin jätän vielä pellin raolleen. Tosin lämmitänkin vaan kesämökillä takkaa ja yleensä aivan liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 19:49

Lämmitämme nyt jokatoinen päivä leivinuunia, takkaa sillointällöin ja saunan pesässä palaa puita 3 - 4 kertaa viikossa. Pellit laitan kiinni siinnä vaiheessa kun ei enään pesässä hehku mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.12.2012 - 20:07

Vahdin takan pesää, kunnes ei näy yhtään punertavaa silmää siellä. Sitten vasta pellit kiinni.
Häkävaroitin on lähettyvillä kaiken varalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 20:47

Toimin juuri niin, kuin moni vastaaja jo tuossa edellä. Häkävaroitinta ei ole, mutta kokemus on opettanut ja siltikin pitää muistaa olla varovainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 20:49

Mustaks päästän.Kerran saimme häkää,pää hirveän kipeä seur.aamuna,ekä alkoholilla osuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 21:53

ei ole takkaa, eikä uunia, joita tarvis vahtia, joten siltä vahtimiselta säästyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 21:53

Häkä on hajuton ja mauton, mutta tosi vaarallinen.
Tässä asiassa ei voi olla liian varovainen.
Ihan harmaaksi pitäisi poltttaa.
Parempi katsoa, kuin katua.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 04.12.2012 - 23:46

harmaa pitää päältä olla, on muutaman kerran tullut oltua hätäinen ja yöllä on varoitin herättänyt koko porukan, ei uskalla leikkiä, sama vaikka jää aukikin mieluummin kun että mokissä ei kukaan aamulla herää :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2012 - 08:20

no tota noin mää jätän pellit aina auki vasta ku kattoo seuravan päivän ilmaa aamulla saatan sulkea jos on kova pakkanen.