Millaista on ns. tervaliha?

Avainsanat: hyvä huono liha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.11.2012 - 18:42

Ensinnäkin tervaliha ei ole käyttäjälle vaarallista.Ulkonäkö on tumma, maku kitkerä ja pinta kuivan näköinen. Liha tunnetaan myös nimellä DFD-lyhenteellä.
Lihan PH-arvo on teurastuksesta vuorokauden kuluttua 6 tai yli. Pääasiassa se esiintyy nauta-, hirvi-, ja poronlihassa. Linnun lihan PH-arvo on yli 6, mutta siinä ei esiinnyt ko. ongelmaa.
Eläimellä tämän "tervalihan" tai PH-arvon nousun aiheuttaa tuntein ajan raskas sterssi henkisesti ja fyysisesti ennen teurastusta. os maitohappoa ei muodostu riittävästi lihasten PH-arvo ei laske normaalisti 5,5-5,7 tasolle. Tervalihan PH-arvo luo hyvät kasvuolot bakteereille.. Liha ei sovi raakakypsytetyksi.
Käy mainiosti, siis ei hätää ruokamakkaroiden raaka-aineeksi.

Hienoa, että on tutkituu eöäinten lihaakin näin tarkasti ja mitä henkinenja fyysinen rasitus vaikuttaa niiden lihaan, sitä ei tule useinkaan ajatelleeksi. Liekö takaa.ajetun hirven liha sterssaantunutta.
En muuten syö hirvenlihaa ollenkaan, en pidä sen mausta.

Lähteet:
kirja liharuoat

Kysyjän kommentti

Kiitokset vastaajille. Teurastuskin pitäisi osata tehdä oikein niin ei tulisi stressilihaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 29.11.2012 - 08:57

Outo sana, piti luntata:
Tervalihaa syntyy, jos eläin on fyysisesti tai henkisesti rasittunut tuntien ajan ennen teurastusta. Rasittunut eläin kuluttaaa suuren osan lihasten glykogeenista energiantuotantoon eikä sitä ei riitä maitohapon raaka-aineeksi. Jos maitohappoa ei muodostu riittävästi, lihasten pH-arvo ei laske normaalille 5,5 - 5,7 tasolle.

Lähteet:
Lihatiedotus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2012 - 10:58

Tervalihalla on yhteys stressaantuneen elukan adrenaliihin erittämiseen.

Monet elävät olennot käyttäytyvät samalla tavoin. Myös ihminen.

Peuranlihakin menee käyttökelvottomaksi, jos ajetaan takaa samalla tavoin kuin hirveä.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 29.11.2012 - 11:39

onkohan kaupassa tuota tervalihaa tarjolla, toivottavasti ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.11.2012 - 12:06

Se on sitä josta oli kuvakin lehdessä vähän aikaa sitten. Mustaa, ja pahan hajuista. Oli joillakin mennyt isänpäiväateria pieleen, kun lihan näkivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2012 - 14:52

Stressilihaa juu.Onneksi ei ole sattunut kohdalle koskaan...Kuullut olen.Haju on kuulemma aika kuvottava!