mitä tarkoittaa etninen uskonto?

Avainsanat: uskonto tärkeä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.11.2008 - 21:02

Etniset uskonnot tarkoittavat eri yhteisöjen ja kansojen alkuperäisiä uskontoja. Etniset uskonnot - termi korvaa aikaisemmin käytetyt termit kirjoituksettomien kulttuurien uskonnot, primitiiviset uskonnot ja varhaiskantaiset uskonnot.

Etniset uskonnot eroavat universaaleista uskonnoista siten, että etniset uskonnot rajoittuvat tietyn kansan tai kulttuurin keskuuteen, kun taas universaalit uskonnot ovat avoimia syntyperästä ja kulttuurista riippumatta.

Nykyajan maailmanuskonnoista esimerkiksi šintolaisuus on etninen kirjoitukseton uskonto. Kirjauskonnoista hindulaisuus ja juutalaisuus ovat myös etnisiä uskontoja. Samoin esimerkiksi suomalainen muinaisusko oli etninen uskonto.

Lisätty: 06.11.2008 - 21:04

Sana etninen: kansallisuutta, rotua tai kulttuurista alkuperää koskeva; vieraaseen kansallisuuteen tms. kuuluva, sellaisen mukainen ¶ Alkujaan sana viittaa nimenomaan kansallisuuteen. Nyttemmin sitä on ruvettu käyttämään väljemmin ihmisten "alkuperästä" puhuttaessa; osasyy tähän on, että monet pitävät rodun käsitettä kokonaan vältettävänä. Ilmaisu "etninen ravintola" tarkoittaa jonkin toisen ruokakulttuurin mukaista ravintolaa. Muutenkin "etninen" usein viittaa vieraaseen kansaan tai kulttuuriin

Lisätty: 06.11.2008 - 21:09

www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/ - 7k

Lisätty: 06.11.2008 - 21:10

ja wiki tietty

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2008 - 13:09

Muiden kansojen uskontoja.