Oletko tavannut isoisovanhempiasi tai ottanut selvää heidän elämästään. Itselläni huonot tiedot esi-isistäni ennen isovanhempiani.

Avainsanat: isoisovanhemmat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.11.2012 - 15:27

Olin pelännyt kun isoisäni äiti oli pyytänyt että hänkin haluaisi katsoa poikaa. Sokea kun oli viimeiset aikansa koetellen hän minut oli tutkinut. Ollessani n.1v hän oli joulupäivän iltana nukkunut pois. Isoisän kera kävin kalassa pienenä kun isäni oli siellä "suuressa savotassa". Äitini vanhempien luokse olin muutaman vuoden ikäisenä oikopolkua pitkin juossut n.5km kylään. Siitä ei tullut kuin sanomista kun mummo vei seuraavana päivänä kotiin takaisin. Mitä vielä pitää kertoa tapailemisista?

Kysyjän kommentti

Kiitos, kyllä tämä riittää. Itse en tavannut äidin isää, mutta äidin isän äiti oli lapsuudessani mukana ja kertoili tarinoita Karjalasta. Hän istuskeli keinutuolissa ja kutoi sukkia tai neuloi lapasia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.11.2012 - 16:38

Iso iso vanhemmat jäi kaikki tapaamatta;juttuja kyllä olen kovastikin kuullut...Isän puolelta mennään rajan toiselle puolelle Kuokkalaan Terijoelle ja äidin puolelta Luumäelle ja Savitaipaleelle. Värikästä taustaa kyllä joo :) Ja puheliasta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.11.2012 - 16:45

Isoisovanhemmat jäivät minulle tuntemattomiksi. Olivat jo kuolleet minun synnyttyäni. Ei minulla ole heistä oikein mitään tietoja. Mutta isovanhemmat tunsin ja lapsena tietenkin kyläilin heidän luonaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2012 - 17:33

Kyllä minä olen isovanhempiini tutustunut, niin, että äidin isään , mutta äidin äiti on kuollut.
Ja isänpuolelta on mummoni kanssa ollut tekemisissä, mutta sieltäkin pn pappa ollut poissa.
Minun äidin puoleisesta suvusta on tehty sukututkimusta 1700 luvun alkupuolelta asti ja se on netissäkin.
Jos joku haluaa katsoa niin se löytyy osoitteessa Matomaki.net. Ja jos katsot valokuvia Matomäen väki nimikkeen alta, niin siinä kolmas kuva ylhäätä on talon väkeä ja naapureitakin valmistumassa talon tyttären häihin. Kuva on vuodelta 1954 ja Sirkkakin siinä kurkistaa veljensä takaa, olin silloin 15 vuotta vanha, neito parhaimmillaan.siinä kuvassa on minun lähisukuani, oli tätini häät äidin puolelta siis.
Mutta ketäpä ne kiinnostaa kenenkään outojen sukukirjat muita kuin lähiomaisia. On minulla iso nivaska
suvun tarinaa laatikossani, kaikkea ei ole präntätty nettiin. Näitä sivuja on kehuttu hyvin tehdyiksi, minun enoni poika Ari Matomäki on ne tehnyt. Nämä eivät ole mitään salaisuuksia, joten uskallan laittaa ne julkisesti tähän.

Lähteet:
Sukuni historiaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2012 - 17:52

Äitini puolelta tiedossa ja tavannutkin, mutta isäni ei, koska en häntä ehtinyt tuntemaan, kuin muutamia vuosia enkä hyvin silloinkaan. Sukututkimusta en ole harrastanut..ehkä joskus sitten eläkkeellä on aikaa sillekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2012 - 19:11

Isovanhemmista kumpikin mummo oli minulle tärkeät ihmiset...
Toinen mummo asui lähellä..ja lapsena kun leikittiin ulkona ja tuli nälkä..niin mummon luokse käymään..paistoi aina lettuja..tai sitten keitti kahvit..ja teimme pullamössöä..eli pullapalasia kahvin sekaan..
Toinen mummo asui vähän kauempana..mutta paljon siellä olin,kun koulusta oli lomaa..tämä mummo eli niin pitkään,kun menin avioon..mutta ei ennättänyt nähdä poikaani..kun nukkui pois.

Pappoja en koskaan nänyt...mutta mummot kertoivat paljon papoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2012 - 20:58

Vain äidinäidin muistan hämärästi, ja vain siksi, ettei hän koskaan tykännyt minusta. Muista en ole tietoinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2012 - 01:56

Minulla oli suuri onni tavata lukuisia kertoja kaikki isovanhempani, isäni isää lukuunottamatta, ennen heidän kuolemaansa.
Isän isä kuoli jo ennen syntymääni, isäni ollessa viidentoista. Isäni isästä ja hänen suvustaan olen saanut aina 1500- luvulle saakka hyvin tietoa, sillä heistä on tehty perusteelinen ja kattava sukutukimus. Isän äiti puolestaan asui koko lapsuuteni ja nuoruuteni samalla paikkakunnalla kuin minäkin ja näin sain hänen itsensä ja sukunsa vaihesta aika tavalla tietoa.
Äidin vanhempia kävimme tapaamassa matkojen päässä mahdollisimman usein. Noiden vierailujen aikana äitinikin vanhemmista ja heidän suvuistaan ehti kertyä aimo kasa tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2012 - 09:40

Isänäidistä utuinen muistikuva. Muita en ole tavannut.