Totuus osa-aikatyöstä, onko tosiaan näin?

www.iltalehti.fi/nainen/2012...5_na.shtml

Lisätty: 13.11.2012 - 23:18

Jos ette viitsi linkkiä avata niin ei ole paljon mieltä kommentoidakkaan.
otsikko: "Työ oli kuin kallis harrastus"

Avainsanat: osa-aikatyö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.11.2012 - 09:21

Tuo väittämä pitää kyllä totuuden sisällään pienten lasten vanhempien osalta.
Osa-aikatyö on työnantajien tapa säästää henkilöstökustannuksista.
Eläkeläiselle se voisi olla harrastus, jos niin haluaisi tehdä.
Pysytään vain rauhallisena eläkkeellä ja annetaan muille mahdollisuus.

Kysyjän kommentti

Kyllä muuttui työ kalliiksi harrastukseksi 90-luvun laman myötä. \"Markkinarakovoimat\" pääsi jylläämään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.11.2012 - 20:31

Kun poika syntyi, olin muutaman vuoden hänen kanssaan kotona.Kannatti, sillä säästyttiin suurimmilta lastentaudeilta, kun ei tarvinnut päiväkotiin viedä.Ja sain tutustua uuteen perheenjäseneen kunnolla.Sitten menin takaisin töihin ja meillä oli mahdollisuus lyhennettyyn työpäivään, joten tein kuusituntisia päiviä vielä muutaman vuoden.Sen jälkeen poika olikin valmis kunnallisiin palveluihin, kun oli jo hieman ikää tullut ja osasi itse kertoa asiansa niin halutessaan.
Joten olen sitä mieltä, että ihan pienen lapsen kanssa kotona, jos mahdollista ja sitten takaisin töihin; ei näin kukaan vieraannu "todellisesta" elämästä liian kauaksi.Oppii puhumaan taas muitakin, kuin hiekkalaatikkojuttuja :)
Jos ei tee työtä, ei saa leipääkään pöytään. Näin on opetettu ja niin sen pitäisi mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 21:14

Myönnän, en lukenut linkittämääsi juttua rivi riviltä.

Naisia tuntuu olevan enemmän pätkätöissä kuin miehiä. Useat naiset ovat ennen lapsen saamista pätkätöissä tai osa-aikatöissä.
Äitiysloman jälkeen tarjotaan oa-töitä tai ma-töitä, todennäköisesti nämä molemmat yhdistyvät. Äidille ei todennäköisemmin ”jää käteen” yhtään enempää kuin, että olisi kotona lapsen kanssa ja nauttisi pienokaisestaan.

Töissä saa sosiaalisia kontakteja aikuisiin ja stressin siitä, että kerkii ajoissa viedä ja hakea lapsen hoidosta, hoitaa huushollin ja toivoa sopii, että sänkykamarielämä olisi vielä sen verran kohdallaan, jottei ukko lähde lätkimään tai katsele sitä parikymppistä maahanmuuttajaa naapurissa. Pieni palkka hupenee hoitomaksuun ja omat tarpeet ovat toissijaisia.

Tämähän koskee tietysti normityöläisiä. Isoilla palkoilla, rikkailla elättäjillä on tietysti vaikutuksensa.

Ja tietenkin työläisperheen kasvatti ajattelee panostaan yhteiskuntaa kohtaan sekä omaa kertyvää eläkettä, kun ei ole niitä perintöjä rutkemmalti tulossa.

En tiedä mihin pyrit kysymykselläsi, mutta se herätti minussa nämä rivit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2012 - 07:38

Siinä oli totuuksia osa-aikatyöstä, puolesta ja vastaan. Jos mahdollista niin hoitakaa pienokaisia kotona edes muutama vuosi. Omasta itsestä on paljolti kiinni onko töitä vai ei, tekevälle kyllä työtä löytyy. Osa-aikatyö sopii ja on parasta toisille joillekin ei. Riippuu elämäntilanteesta ja monista asioista. Jos nuori nainen jää sitten vain kotiin ja jatkaa elämää keplotellen kaikkien tukien varassa niin onko se oikein? Johan siinä vieraantuu yhteiskunnasta ja normaali elämästä. Tässä nykyisessä työssäni aloitin osa-aikaisena ja kahden kuukauden jälkeen sain jo kokoaikaisen homman. Nyt voisin vaikka harkita osa-aikaisuutta ihan kipujeni takia...sillä elämä on kurjaa, kun koko ajan repii ja raastaa.