Kaunein virsi, jonka tiedät? Mikä siitä tekee kauniin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.11.2012 - 12:47

Joudun ikäväkseni poikkeamaan sakista ja sanomaan, ettei minulla ole ainuttakaan lempivirttä. Vaikken virsilauluja vihaakkaan eikä uskonnollisuus saa minussa aikaan kylmiä väreitä olen silti käynyt laulamassa virsiä niin vähän kirkossa, tai jossain muualla ettei niistä ole noussut yksikään suosikikseni. En tästä syystä myöskään pysty kertomaan mikä jostain virrestä on tehnyt suosikkini ja miksi juuri se on mielestäni kaunis.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.11.2012 - 14:09

Se on suvivirsi koska silloin nousi kyynel silmäkulmaan ja sydän täyttyi alkavan kesäloman riemulla. Tämä virren muisto on säilynyt sieltä kansakouluajoista lähtien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.11.2012 - 14:53

Kaikista jouluvirsistä pidän paljon. En osaa laittaa yhtä toisen edelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 15:33

Suvivirren puolelle pappakin kääntyy.

Mahtaakohan soida vielä koulun päättäjäisissä tulevaisuudessa.
Mitenkähän siinäkin käy?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 16:21

suvivirren sävelellä sanotettu Häävirsi
tyttärentytär lauloi sen äidilleen ..äitinsä häissä
ja voi sitä kyynelteen määrä mikä tuli ,kun mummi itki
liikutuksesta .
koskaan ei yleensä taputeta kirkossa
mutta nyt pappi sanoi että voidaan taputtaa kun laulu oli niin mahtavaa
niin ja maankorvessa kulkevi lapsosentie ..on kans ihan samaa sarjaa
sitä minulle mummu ja äiti lauloi
niin kuin tuo suvivirsi ja maa on niin kaunis sekä jumalan kämmenellä
siinä on ihan noita 10 +

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 17:20

Enkeli taivaan lausui näin......., se tuo mieleen lapsuuden maagiset joulut, toinen suosikkinini oli Suvivirsi, siihen liittyy nämä kesäloma- ja koulun lopetustunnelmat voimakkaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 17:23

Mieli muuttuu.. mutta tällä hetkellä "kristallivirta". En tiedä edes että onko virsi lainkaan, mutta vuosi sitten hautajaisissa teki minuun lähtemättömän vaikutuksen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 18:15

no tota noin totuuden henki johda sinä meitä... tietysti koska ".totúus ei pala tulessakaan"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 18:36

Suvivirsi tuo lapsuuden viattomuuden ja onnellisuuden muistot mieleen. Silloin ei vielä ollut mitään murheita kannettavana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 20:48

No se on virsi 600 (oli muuten vanhoissa kirjoissa Oi Herra jos ma matkamies maan) Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan,Sen on kirjoittanut Dietrich Bonhoeffer 1944.

Minuun on tehnyt syvän vaikutuksen sen kirjoittajan tarina. Hän oli juutalainen Saksan keskitysleirillä, perheensä menettäneenä ja tosin kaiken menettäneenä. Usko Jumalaan oli vahva
Viimeisessä säkeistössä on sanat "illasta aamuun kanssamme on Luoja. Häneltä saamme huomispäivänkin. Sanat illasta aamuun kertovaat siitä kuinka yön aikana juutalaisia hävisi tuhottavaksi.
Bonhoeffer oli viimeisten joukoossa kaasutettavia, ennenkö vapauttajat tulivat ja virsi löytyi hänen vähäiseen jäämistöönsä piilotettuna. Hän oli saksalainen teologi joka joulun ja uudenvuoden aikoina 1944 kirjoitti tämän runoksi äidilleen, muokattiin virrreksi ja on yksi kauneimpia virsiämme, koskettaa minua syvälti, olen lukenut hänen ja hänestä kertovaa kirjallisuutta. Siinä tilassa hän kirjoitti hyvistä voimista, jotka meidän olisi nähtävä pimeyden voimien varjossa.

Ja toinen on se tuttu suvivirsi, joka on ilmeisesti ruotsalaista alkuperää ja käännetty suomeksi noin 1700 luvulla. se on koulujen päättäjäisivirsi, juhannuksena kirkoissa laulettava ja joskus myös kesähäissä. Sehän nyt liitttyy meidän jokaisen kouluaikoihin, saatiin uudet puvut ja kengätkin ehkä
kevättutkintoon, niin sitä ennen meilla nimitettiin päättäjäispäivää. Kyllä se herkistää kun urut pauhaavat ja kirkkokansa laulaa sydämensä pohjasta suvivirtta tai heleät lapsiäänet koulun päättäjäisissä
Voi kumpa se saisi säilyä vielä eteenkinpääin läpi vuosisatojen sukujemme käytössä.

Ja lisään vielä Hoosiannan ja Enkeli taivaan tähän luettelooni siinä on minun pienoisvirsikirjani kansia vailla.

Lähteet:
Omat muistot ja vuosiluvut virsikirjasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 21:24

Virrestä viis veisataan.

Minusta on paljon sellaisia virsiä, joita voi asettaa samalle viivalle puhuttaessa kauneimmasta virrestä. Mielestäni oma elämäntilanne vaikuttaa siihen mikä virsi milloinkin on kaunis. Sanoma ja sävel, muistot ja omat tuntemukset tekevät virrestä kauniin........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2012 - 17:47

Herra Elämääni (509). Ja mieluimmin Samuli Edelmanin tulkintana. Koskettavat sanat, näitä kun osaisi ja muistaisi noudattaa. Olen menossa Samuli Edelmanin kirkkokonserttiin 22.11.

www.youtube.com/watch?v=lIoNIPr7SKI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2012 - 14:59

Ennen sanoivat että, lyhyestä virsi kaunis??!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.11.2012 - 21:11

On montakin ihanaa... en osaa eritellä. Ystävä sä lapsien, katso minuun pienehen...