Mitä asioita pitää huomioida työttömäksi joutuessa?

kun tulee tuokin asia pian ajankohtaiseksi mulle.

Avainsanat: työttömyys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.11.2012 - 19:44

Voi suru, työvoimatoimistohan se on ensimmäinen etappi Ilmoittaudut siellä työttömäksi työnhakijaksi.
Jos kuulut ammattiliittoon sen kanssa seuraava asiointi, mm. selvitettävä miten jäsenmaksut hoidetaan työttömyysajalla. Kyä Työvoimatoimisto ja oma liiittosi asiamies neuvoo Sinua eteenpäin.
Älä vitkuttele päivääkään, niin asiat lähtevät heti rullamaaan.
Tiedän, että olet toiminnna mies ja selviät kuivalle maalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.11.2012 - 19:13

Pitää ilmoittautua heti siellä työ ja elinkeinovirastossa,sieltä sitten opastavat eteenpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.11.2012 - 19:24

Työkkäriin sitä pitää mennä kaikkien mahdollisten todistusten kanssa mahdollisimman pian.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2012 - 19:41

Tietenkin oma pää on tärkein! Työkkärit sun muut koukerot tulee sitten sen jälkeen vähän kuin itsestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2012 - 20:19

Joudut "solisalirattien" pelinappulaksi jos et kuulu heihin. Ei siinä auta maammelaulukaan. Työvoimapoliittiset koulutukset ja muut eu-rahoilla järjestettävät kouluttajien työllisyyskoulutukset odotavat. Tässä maassa on paljon mitään aikaansaamatonta korkeastikoulutettua tyhjäntoimittajaa jotka ottavat sinulta luulot pois. Jos aiot yrittäjäksi heidän edustajansa kehoittavat kertomaan ideasi heille. Ovat rehellisiä kertoessaan pitävänsä lopusta huolen ja henkseleitään paukutellen ilmoittavat markkinavoimien voittavan aina. Jos olet yli 50 kymppinen niin varma ikärasismin kohde. Kaikki kokeneen ohje oli tässä. Suraavia nettiohjeita ei ollut 20 vuotta sitten. www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhak.../index.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.11.2012 - 22:06

Ihan ensin on ilmoittauduttava työkkäriin ja sekin on tehtävä välittömästi, jos haluaa että jostain saa korvauksia jatkossa. Irtisanomis-, tai lomautuspaperi mukaan. Oma ammattiliittokin osaa neuvoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2012 - 22:35

Ensimmäisenä irtisanomisen jälkeisenä arkipäivänä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon.
Sieltä sitten lisäohjeet.

Työttömyyskassalle heti ilmoitus ja päivärahahakemuksen täyttö n. neljän viikon kuluttua työttömyyden alkamisesta.

Huomioi myös työttömyyspäivärahan karenssiehdot (työnantajan irtisanominen (1 vk) tai itse irtisanoutunut (pidempi aika)).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2012 - 03:53

Ei muuta kuin hakemaan uutta työpaikkaa. Työvoimatoimisto on työnantajan(kin) viimeinen hätävara.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2012 - 16:28

Siinä oli jo kaikki tarpeelliset ohjeet sinulle joten minä vain sanon, että koeta kestää ja jaksaa, ei elämä siihen lopu. Voimahalauksia sinulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2012 - 12:09

Paljonhan tuota tietoa jo tulikin aiemmissa vastauksissa.

Luottamusmiehen kanssa kannattaa jutella asioista. Tietävät todella paljon pakollisista kuvioista työttömyyden alkaessa.

Siis heti työvoimatoimistoon. Ota mukaan irtisanomisilmoitus, työtodistus. Verotoimistossa käynti, jotta saat uuden verokortin ansiopäivärahaa varten (etuutta). Oletko ottanut selvää, tai onko sinulla pitkä työura takanasi, kuulutko muutosturvan piiriin? Liittoon pitää ilmoittautua ja sinne pitää lähettää myös palkkatodistus.

Muista ottaa itellesi kopiot tai skannaa kaikki asiakirjat, jotka lähetät alkuperäisinä eteenpäin.

Itse olen joutunut asioimaan työkkärissä viimeisen vuoden aikana, kun lafka meni konkurssiin. Huomioita, joita tein ja tekosia, joita tein.. Elikkäs laadin itse vastaanottotodistuksen liiteluetteloineen, joka työkkärin virkailijan piti allekirjoittaa vastaanotettuaan antamani paperit. Toka kerralla ei nimittäin löytynyt työtodistusta, irtisanomisilmoitusta eikä muitakaan papereita tai niiden kopioita, jotka olin sinne ensimmäisellä käynnillä toimittanut.

Päivärahan maksun aloittamista voi viivästyttää lomakorvaukset, joten varaudu pidempään kuin viikon karenssiin.

Työelämävalmennus on ihan kiva kokemus myös työttömyysajalla. Huomioi ylläpitokorvaus, jonka saa ko. hommasta.

Omaehtoinen opiskelu on myös hyvä vaihtoehto uudelleenkouluttautumisen lisäksi.

Kaikista näistä sinun tulee olla yhteydessä työkkäriin.

Ole vain aktiivinen ja etsi tietoa koulutuksista ja muusta asiaan liittyvistä asioista netistä tai pyydä apua paikallisista toimistoista.

Varaudu myös pettymyksiin, joskus sanovat, ettei heillä tällaista palvelua tarjota...

Hellurei ja hengissäpysymisen taito, vaikka maailma runtelee...