Missä voi kalibroida ilmanpainemittarin? Voiko sen tehdä kotona?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.11.2008 - 10:03

Kalibroinnin voi tehdä kotona, mutta mikäli haluat ilmapuntarisi näyttävän oikeita arvoja, pitää sinun selvittää ensin kuinka korkealla asut (=kuinka korkealla mittari sijaitsee) sekä mahdolliset muut haittatekijät. Mikäli paikkakunnallasi on lentokenttä tai sääasema, saat varmasti heiltä osaavaa apua ongelmaasi.

Lisätty: 06.11.2008 - 10:08

Korkeushan tarkoittaa korkeutta merenpinnasta, ei maasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2008 - 19:29

Kyllä voit sen tehdä kotonakin, mutta on syytä muistaa (ottaa huomioon) muutamia asioita:

- Ilmanpaine on mittauskohdan yläpuolella olevan ilman paino pinta-alayksikköä kohden.

Edellisestä johtuen riippuu tosi paljon siitä millä korkeudella mittarisi on, mitä se näyttää ( keskimäärin 1 hPa = 8 m; jos ihan tarkkoja ollaan tämä riippuu myös ilman lämpötilasta, noin yleiskäyttöön lämpötilavaikutus voidaan unohtaa )

- Ilmanpaine voi muuttua ajan ja paikan suhteen melko nopeasti, kun teet kalibrointia, valitse mahdollisimman ’seisova’ tilanne (kaikilla lähiasemilla suunnilleen sama paine, eikä muutoksia, yleensä tyyntä) jolloin kalibrointiin tulee aika/paikka virhettä mahdollisimman vähän

- vertailupaineet löydät esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen nettisivuilta:
www.fmi.fi/saa/

(ellei linkin asemaluettelosta löydy tarpeeksi lähellä olevia havaintoja, kannattaa kysyä Ilmatieteen laitokselta, lisäasemiakin löytyy)

- Ilmatieteen laitoksen ilmoittamat painearvot on redukoitu so. muutettu vastaamaan ilmanpainetta merenpinna tasolla, eli vertailua varten sinun on tiedettävä mittarisi korkeus merenpinnasta (MSL) (gps, karttatieto tms.) ja lisäämällä tuo aikaisemmin mainittu 1 hPa jokaista 8 metriä kohden saat vertailukelpoisen arvon.

- Ilmatieteen laitos ilmoittaa painehavainnot hehtopascaleina, jos mittarissasi on jokin muu yksikkö, muista käyttää muunnosta (alla vinkkejä)

-kalibrointi kannattaa tehdä ainakin pari kolme kertaa ennen kuin alat säätää mittariasi (virhe/häiriö mahdollisuuksia runsaasti tarjolla)

- Jos tulee lisäkysyttävää, vastaan parhaan kykyni mukaan ….

________________

Kalibrointi käsittää toimenpiteet, joiden avulla määritetyissä olosuhteissa saadaan tietoon mittauslaitteen tai mittausjärjestelmän näyttämien tai kiintomitan tai vertailuaineen edustamien suureiden arvojen ja vastaavien mittanormaaleilla eli standardeilla toteutettujen arvojen välinen yhteys. Mittanormaalit, esimerkiksi metrin mitta, ovat Suomessa Mittatekniikan keskuksen käytössä. Kansainvälisesti merkittävä standardeja tekevä instituutti on yhdysvaltalainen NIST.

(Ilmanpaineen mittanormaali on Ilmatieteen laitoksella)

_________________

Ilmanpaineen yksiköt:

SI järjestelmän mukainen paineen yksikkö on Pascal, ilmanpainearvoja ilmoitettaessa yleensä käytetään hehtopascalia (hPa)

Aiemmin yleisessä käytössä oli millibaari (mb) 1 mb = 1 hPa

Vielä vanhemmissa laitteissa mittayksikkönä on elohopea millimetri (mmHg), 1,33 mmHg = 1 hPa

_______________

Lähteet:
omia kokemuksia aiheen ympäriltä muutaman vuosikymmenen ajalta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2008 - 23:00

kannatan paikallista tai läheistä sääasemaa mikäli on lähistöllä.ei silloin ei vaikuta asuntosi korkeuteen ns. merenpinnasta.samalla voit kalibroida myös hiuskosteusmittarin.kannattaa kysyä etukäteen soopiiko tällainen palvelu.

Lähteet:
oma kokemus,säämiehenä armeijassa