Kannattaako ottaa malariaehkäisy (tabletti) kun matkustaa Intiaan 3 vkk joulukuussa? New Delhi, Mumbai ja junamatkoja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.11.2012 - 17:10

Mielestäni kannattaa ja samalla tsekata mitä rokotuksia sinulla on voimassa ja mitä kenties tarvitset lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.11.2012 - 16:09

Parenpi ottaa, kuin katua ottamatta jättämistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2012 - 16:11

Ulkoasiainministeriön ohjeita asiasta: (on paljon muitakin tauteja ja vaaroja)
Etusivu > Palvelut > Matkustaminen > Matkustustiedotteet > Matkustustiedotteet maittain
Matkustustiedotteet, 7.9.2012
Intia: matkustustiedote
formin.finland.fi/Public/def...ture=fi-FI
sekä
THL Matkailijan terveysopas
www.ktl.fi/portal/suomi/julk...rveysopas/

Lähteet:
Ulkoasiainministeriö, THL

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2012 - 19:12

KTL:n tiedotteesta seuraava:

Ajankohtaista

Malariasuositukset päivitetty (26.09.2012)

•Väli- ja Etelä-Amerikan sekä Aasian matkailijoiden malarianestolääkityssuosituksia muutettu ottaen huomioon malarian riski näillä alueilla.
Väli- ja Etelä-Amerikassa (lukuunottamatta Haitia) sekä suurimmassa osassa Aasiaa (lukuunottamatta Intian Assamia ja Andamanin ja Nikobarin saaria, Kambodzaa, Myanmaria, Laosia ja Indonesian itäosaa) malarian estolääkitystä suositellaan käytettäväksi enää vain, jos yövytään malaria-alueella yli viikko.
Argentiinassa ja Paraguayssa ei tarvita lainkaan malarian lääke-ehkäisyä, ei myöskään Iquassun putouksilla vierailtaessa. Intian Goalla matkaileva ei tarvitse malarian estolääkitystä. Kaikkialla malaria-alueilla on kuitenkin tärkeä suojautua hyttysiltä, vaikka estolääkitystä ei enää suositeltaisikaan.
•Klorokiiniresistenssin lisääntymisen vuoksi klorokiinin käyttö on uudessa suosituksessa rajattu vain Karibialle ja Väli-Amerikkaan Panaman kanavan länsi/pohjoispuolelle.
•Tarkemmat maakohtaiset ohjeet löydät jokaisen maan kohdalta.
•Tekstiin on lisätty ohjeet malarian estolääkkeen vaihtamisesta toiseen valmisteeseen haittavaikutusten vuoksi kesken matkan.
•Atovakoni+ proguaniilin (Malarone) käytön 28 vrk:n aikarajoitus on poistunut.
Matkailijan terveysoppaan toimituskunta 1.2.2012 alkaen: Katariina Kainulainen (päätoimittaja), Eeva Pekkanen & Pirjo Turtiainen.
Tartuntatautilääkärin kommentit käsittelevät Suomen tartuntatautitilanteen lisäksi matkailijan terveyteen vaikuttavia tapahtumia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.11.2012 - 17:24

Ei siitä varmasti haittaakaan ole. Antaa jonkinlaisen suojan.