kuka kekä käyny gambias lähinnä mitä retkii kannattaa käydä ja parhaat nähtävyydet ollaan lähos tammikuussa

Avainsanat: gambia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 14.12.2012 - 02:41

Hei, olen käynyt ja muutaman omatoimiretkenkin tehnyt. Helpoin/halvin tapa on hommata oma "opas/bumsteri" ei tule olemaan vaikeaa, vapaaehtoisia löytyy kyllä hotellin edestä pilvinpimein ;) Toki matkanjärjestäjien retketkin varmaan ihan mukiinmeneviä on, ei siinä mitään. Itse vaan tykkään tukea paikallista turismia. Kivoja paikkoja ovat esim Kachikallyn Crocodile pool, jossa pääsee krokoja silittelemään, Bijilon apina/luonnonpuisto, Abukon luonnonpuisto, Jinack Island, Sanyangin paratiisiranta, Jokiristeily Gambia-joella, lintubongaus, Kunta Kinteh/James Island, Tanjin kalastajakylä, Serrekundan markkinat, Albert market, SOS lapsikylä/koulut...Jos haluaa pidemmälle lähteä niin suht helposti pääsee Senegaliin ja Guinea-Bissauhin 1-2pvän retkille... huh näitä riittää vaikka kuinka. En tiedä mikä/mitkä jutut just teitä kiinnostaa, mutta tossa nyt muutama ehdotus. Yksäriä voi laittaa jos haluut lisätietoa. :) Ps. Mahdataanko olla samaan aikaan reissussa, itekin oon tammikuussa Gambiaan lähdössä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2012 - 19:27

Hei, ylläolevat ovat kaikki mainioita ja suositeltavia paikkoja ja paikallisen oppaan käyttäminen on mitä erinomaisin tapa tehdä tuttavuutta paitsi kohteiden, myös paikallisen kulttuurin kanssa. Jos suunnittelette päiväretkeä Senegaliin, voin lämpimästi suositella paikallisen, suomea mitenkuten puhuvan, erittäin ystävällisen "Timon" järjestämiä retkiä. Olimme viime talvena Timon ja ruotsia sujuvasti puhuvan, myös paikallista alkuperää olevan Aladdinin järjestämällä retkellä Senegalissa ja siitä jäi todella hauskat muistot koko perheelle - vauhtia ja hauskoja tilanteita riitti ja retkikohteet olivat upeita, varsinkin Sippon saari upeine afrikkalaiskylineen. Timo ja Aladdin järjestävät paljon muitakin retkiä, kannattaa tutkailla heidän tarjontaansa. Todennäköisesti törmäätte Timoon hotellialueellanne.

Brikaman käsityöläistori on loistopaikka ostaa tuliaisia. Siellä voi myös seurata käsityöläisten työskentelyä koska suuri osa myytävistä tuotteista syntyy paikan päällä. Ei ole ihan hotellialueiden kyljessä mutta paikallistaksilla tai tanka-tankalla pääsee hyvin kulkemaan sinne. Muutenkin suosittelen liikkumista hiukan kauempana hotellialueista jos haluaa kävellä rauhassa ilman sinnikkäitä perässäroikkujia. Jo puolen kilometrin päässä hotelleista on huomattavasti mukavampaa kuljeskella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2014 - 20:40

Itse olimme viime vuoden tammikuussa Gambiassa, Kotussa, viikko. Viikossa ei toki suuresti ehdi reissaamaan, kun aurinkoakin piti ottaa, mutta kolme reissua tehtiin

Paikallisen oppaan kanssa (johon otimme yhteyttä jo suomessa) teimme retken sekä tuonne krokoaltaalle, että apinapuistoon. Myös Albertin markkinoilla kävimme.
Apinapuisto oli hieno ja siellä apinoita pääsi syöttämään (ei siis ollut luvallista, kaikki kuitenkin teki niin) ja rohkeimmat apinat pomppi olkapäällekin.
Krokoaltailla huilivaa krokoa pääsi silittämään ja saimme siitä kivat kuvat muistoksi. Myös pieni museo oli samassa paikassa.
Albertin markkinoilta ei juuri ostettavaa löytynyt. Haju oli todella tyrmäävä, kun paahtavassa auringossa oli lihat ja hedelmät.

Toisen retken teimme paikallisoppaan kanssa Senegaliin. Matkasimme jeepillä ensin Banjuliin, jonne jätimme auton. Gambia-joen ylitimme lautalla, jossa oli kanoja, vuohia, lehmiä ja autoja, toki ihmisiäkin. Siellä näimme kauneimman auringonnousun ikinä. Siitä upeita kuvia muistona. Toisella autolla matkasimme Senegalin rajalle, missä opas kävi leimaamassa passimme ja jatkoimme matkaa kohti Senegalin safaripuistoa, jonka nimeä en muista. Siellä kiertelimme jeepin lavalla seisten ja eläimiä etsien. Näimme apinoita, antilooppeja, sarvikuonon, sikoja ja lopuksi kirahvit.
Paluumatkalla joen ylitys olikin taatusti se mieleenpainunein muisto koko reissusta. Ylitimme joen paikallisten käyttämällä puuveneellä (en muista veneiden nimeä). Veneitä ei tuotu aivan rantaan, eikä laitureita ollut, joten paikalliset hintelät miehet kantoi meidät olkapäillään veneen laidalle josta könysimme paattiin. Vastarannalla siis sama juttu, veneen laidalta vaan jonkun olkapäälle ja hopsis vaan ja taas mentiin. Palkkaa saivat siis tuosta sen normaalin 0,26€/ kanto, enempää ei missään nimessä saanut antaa, koska sota olis ollut taattu?!?. Hiukan jännitti kameran, puhelimen yms. puolesta. Jokea ylitettäessäkin vene sammuili jatkuvasti, vuoti vettä ja pienten lasten pyllyjä pestiin veneen pohjalla. Hoh hoi, olipa kokemus.

Kävimme myös Tjäreborgin arkipäivän Gambia-retkellä, joka oli tosi mielenkiintoinen myös. Kävimme ensimmäiseksi rumpupajalla, jossa pääsimme katsomaan kuinka rumpuja tehdään sekä soittamaan niitä. Sitten poikkesimme batiikkivärjäämössä. Sen jälkeen kävimme Sukutan naistenklinikalla, jossa pääsimme synnytysosastolle ja vastasynnyttäneiden osastolle. Tapasimme siellä muutaman aivan vastasyntyneen tuoreen pienen Gambialaisen.
Lopuksi kävimme vielä lahjoitusvaroin ylläpidettävässä kehitysvammaisten koulussa.
Suosittelen, jos Tjäreborgin matkalle joku on menossa.

Tästä ei ehkä enää sinulle ole hyötyä, mutta jospa jollekin muulle.