mitä aika on?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.11.2008 - 13:23

RAHAA

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2008 - 18:35

Quid est ergo tempus? Si nemo ex me quaerat, scio; si quaerenti explicare velim, nescio, eli mitä siis on aika? Jos kukaan ei minulta sitä kysy, tiedän; mutta jos tahtoisin kysyjälle sen selittää, en tiedä.

lisävinkkejä ajasta ks. linkki

Lähteet:
www.cs.tut.fi/~jkorpela/SI/5.6.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2008 - 18:37

Aika on ihmisen luoma käsite tapahtumahetkien suhteista. Ajasta on ollut varmasti jonkinlainen käsitys niin kauan kuin on ollut ihmisiä, jotka tietävät kuolevansa jonain päivänä ja pystyvät suunnittelemaan tulevaisuutta. Aikaa on ensin mitattu sen selkeimmistä merkeistä eli vuorokausina (päivän ja yön vaihteluna) ja vuodenaikoina, minkä perusteella on kehitetty kalentereita. Vanhimmatkin tuntemamme sivilisaatiot ovat jakaneet aikaa ainakin kuukausiksi ja tunneiksi. Babylonialaisissa teksteissä 3000 vuotta sitten puhutaan, miten kuukauden 7:s, 14:s, 21:s ja 28:s päivä ovat lepopäiviä: viikotkin ovat siis olleet käytössä jo kauan. Minuutit ja sekunnit ovat tulleet tarpeeseen vasta tähtitieteen myötä, ja vaikka nekin on tunnettu jo pari tuhatta vuotta, on niitä käytetty vasta 1600-luvulta lähtien. Tunnin ja minuutin jako kymmenjärjestelmästä poiketen kuuteenkymmeneen periytyy babylonialaisilta. Jossain vaiheessa myös sekunti jaettiin 60 terttiin, jotka puolestaan jaettiin 60 kvarttiin.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2008 - 18:38

Aika on ihmisen luoma käsite tapahtumahetkien suhteista.

Ylläolevalla lauseella alkaa Wikipedian määritelmä ajasta. Siellä on juttua enemmänkin aiheesta.

Lisätty: 04.11.2008 - 18:39

fi.wikipedia.org/wiki/Aika

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2008 - 02:48

Aika on ihmiselle sekä läheinen, että kaukainen, konkreettinen, abstraktinen, biologinen, psykologinen, historiallinen, fysikaalinen ja myös filosofinen käsite.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2008 - 13:11

palisanteri selitti ajan käsitteen onnistuneesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2008 - 18:25

Tää tulee ehkä hieman liian myöhään, mut nyt se on 18.25

Toivotttavasti et myöhästynyt, kello on parempi :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2008 - 10:53

Aika on perussuure.