Mikä eurooppalainen lentoyhtiö alkaa periä käsimatkatavaroista maksua? Mitä saa ottaa ilmaiseksi mukaan?

Avainsanat: painon koon maksu mukaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2012 - 15:19

"Halpalentoyhtiö Wizz Air alkaa veloittaa käsimatkatavaroista 10 euron hintaa.

Matkustajat, joiden käsimatkatavarat ovat suurempia kuin 42 cm x 25 cm, joutuvat maksamaan lisämaksun, kun pienemmät laukut pääsevät koneeseen ilmaiseksi, niin kauan kuin ne mahtuvat istuimen alle. Maksu tulee voimaan 24. lokakuuta.

Lentoyhtiön mukaan tällä politiikalla se voi laskea lentojensa hintoja noin viidellä eurolla, vaikka matkustajamäärät voivat tosin laskea. Lentohintoja vertailevan Skyscannerin kyselyn mukaan 88 prosenttia matkustajista lentäisi mieluummin toisen lentoyhtiön kanssa, kuin maksaisi lisämaksua käsimatkatavaroistaan.

Wizz Air on ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö joka ottaa käyttöön käsimatkatavaramaksun, mutta maksupolitiikka on ollut käytössä jo aikaisemmin pohjoisamerikkalaisilla lentoyhtiöillä, kuten Spirit Airlinesilla ja Allegiant Airilla.

Spirit Airlines kertoi kuluvalla viikolla nostavansa käsimatkatavaroiden hinnat jopa 27 ja 77 euron välille, riippuen siitä milloin asiakas maksaa maksun. Kalliimpi hinta tulisi matkustajille, jotka maksavat vasta lähtöselvitystiskillä. Verkossa maksaminen olisi edullisempaa.

Wizz Air lentää muun muassa Turusta Budapestiin."

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. Hyvin on tieto hallussa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.10.2012 - 14:25

En todellakaan tiedä, tähän asti käyttämilläni lennoilla on ainakin käsimatkatavara ollut ilmaista. Saattaa olla RyanAir, sehän on sellainen "rosvofirma" ollut ainakin tähän asti. Ja mistä ihmeestä ovatkin löytäneet niin epäystävällisiä ihmisiä lentokenttäpalveluihin. Sitä puljua tulen välttämään, mikäli mahdollista.
Seuraavan lentoni tulen lentämään Istanbul Airilla. Meno-paluu Hki-Hurghada maksoi n. kolmen viikon lennolle 370 €, ei paha. Lentoaika yhdellä välilaskulla n. 10 h. Ja Napsusta löysin, vaikka muitakin yhteyksiä vertailin. Viimeksi lensin Geneven kautta. Siellä ei ollut mukavaa virua yöllä lentokentällä. Condor lentää tänne edullisesti, mutta ei riittävän kilpailukykyisesti. Onneksi noita halpalentoyhtiöitä tulee uusia kun vanhat kaatuvat. Kilpailu asiakkaista on kovaa, mutta raha se vaan ratkaisee näissäkin asioissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.10.2012 - 22:22

En todellakaan tiedä, olen edelleenkin FinnAirin fani. Syrjähypyn kyllä tein kerran - mutta luotettava, hyvä ja kohtuuhintainen oli sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2012 - 08:31

Yksi edellä ja toiset pikkuhiljaa perässä.