HSn mielipidepalstalla kerrottiin joulukuun nimen olleen joskus TALVIKUU ja vaihdettu joulukuuksi.Koska onko tietoa?

Avainsanat: talvikuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.12.2011 - 11:55

Suomessa joulukuun alkuperäinen nimi on ollut talvikuu, mutta 1600-luvulla nimi vaihdettiin kristilliseksi joulukuuksi.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Joulukuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 12:16

Niin kait se joulukuu on sopivampi nimi. Talvikuu voisi olla vaikka tammikuun toinen nimi, kun silloin yleensä on jo totinen talvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 12:52

Hyvä, että kristillisyydestäkin on jotain hyötyä tässä tapauksessa ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 13:51

Näin on ollut, muistini mukaan nimi vaihtui jo 1600-luvulla. Tammikuun nimeksi sopisi talvikuu, silloinhan talvi yleensä tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 14:34

Tammikuu voisi olla nimeltään talvikuu. Mutta olisiko huhtikuu sitten kevätkuu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 17:28

Joulu on kuussa, joulu on maassa.
Astelen hiljalleen lemmen haassa.

Saaressa Ruissalon jo tunnen sen,
tammi on sen puista ikimuistoinen.

Muistoja se meidän mieleen tuo,
Viherluotohan sävelsi sanat nuo.