Apua kaverille?

Eräs kaverini poltteli viime lukukaudella satunnaisesti pilvee ja nyt hänestä tuli lähiaikoina äiti pienelle pojalle. Mua pelottaa ett pilven polttelu jatkuu,oon huolissani jo lapsenkin tereydestä. Mitä voisin tehdä?
Antaako kaveri ikinä anteeksi,jos teen lastensuojeluilmoituksen?...

Avainsanat: vauva perhe huumeet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.11.2011 - 16:05

Seuraat tilannetta ja käytät maalaisjärkeä. Et tee väärin jos teet ilmoituksen tilanteen niin vaatiessa. Lapsen etu ennen kaikkea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 16:14

Suojeluun voi ilmoittaa asiasta myös anonyyminä.....Lapsen etu on tärkein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 16:17

Jos on epävarma siitä, tulisiko tietyissä tilanteissa tehdä lastensuojeluilmoitus, voi kysyä neuvoa kunnan lastensuojeluviranomaiselta ilmaisematta lapsen henkilöllisyyttä.
www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/...uilmoitus/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 16:34

Minusta kannattaa jutella suoraan kaverin kanssa. Voit myös tarjota apuasi vauvan kanssa. Samalla pääset "aitiopaikalta" seuraamaan tilannetta ja jos tilanne vaatii, on sinulla velvollisuus ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Vaikka kaverisi ei antaisikaan heti anteeksi, hän kyllä antaa kun ymmärtää sen olleen lapsensa parhaaksi. Ja jos tosiaan olet koko ajan ollut hänen apunaan ja tukenaan, hän uskoo että todella tarkoitat hänen parastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 16:58

Lasten suojelussa kaikilla on vaitiolovelvollisuus. Ei ne kerro jos ilmoittaa ,Justiin tuli radiossa että vastuu on naapureillakin lapsista.Lasten tuleva elämä on lapsuudesta riippuvainen..Terveys mikä on tärkeää.Jos vahemmat tekee jotain älytöntä penelle ,ei se pysty puolustautumaan.Mutta toivon että nämäkin vahemmat rakastaisivat lastaan.Niikuin pitääkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 17:22

Vaikea kysymys, oen ollut itse samassa tilanteessa asian kanssa.
On vaikea tässä vstata ja kertoa, mutta seuraa tilannetta ja tee oikein.
Ei hyökäten vaan maltillisesti edeten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 18:27

Lapsen etu ennenkaikkea pitäisi huomioida, Virvatuli antoi sinulle hyvät toimintaohjeet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.11.2011 - 19:02

Odottele rauhassa. Kunhan lapsi on syntynyt, asioiden tärkeys saattaa muuttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2011 - 23:50

Jos hän todella on sun kaveri,ota kaveri "puhutteluun"kuin kaveri,ilmaise huolestumisesi.Et voi ilmoitella mihinkään lastensuojeluun tms.noin vain mutu-tuntumalla,vielä vähemmän he voivat puuttua asiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 30.11.2011 - 00:22

lapsen etu on tärkein niin kuin täällä on jo monet todenneetkin, sinun täytyy miettiä mikä on lapsen etu, itse en vielä tuossa vaiheessa yrittäisi erottaa lasta vanhemmista, siinäkin saattaa käydä tosi huonosti :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2011 - 03:10

Mitä ilmoittaisit?
Äiti ei siis viime aikoina ole poltellut? Ei muuta kuin tuppaudut tukihenkilöksi, sitä kuitenkaan ääneen mainitsematta, jos vain aikaa ja haluja riittää.
Mikä sen mukavampaa kuin nähdä ja hoivailla pientä lasta silloin tällöin.
Auttamalla äitiä jaksamaan, autat samalla lasta. Jos äidin voimat loppuvat, niin siitä ei hyvää seuraa.
Koittakaa kumpikin säilyttää elämänilonne ilman päihteitä.
Helpommin sanottu kuin tehty, myönnetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2011 - 08:15

Hiljaa hyvä tulee, jos on tullakseen.
Keskustelulla kannattaa aloittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2011 - 09:46

Minun mielestäni se on hyvän kaverin välittämistä jos pystyt siihen koska jos näin asiat ovat hänellä. Mutta pieni vauva tarviaa paljon hoitoa ja turvaa.Siksi en itse antaisi vauvaa sellaisen ihmisen hoitoon.Mutta sen ymmärrän että ei se helpoa ole. itsekkin olen koukussa lääkkeisiin joita olen jo monta vuotta käyttänyt. En tiedä tuleeko koskaan loppua tälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2011 - 11:41

Lastensuojeluun ilmoita, ei yarvitse nimeä kertoa...
Minulla on kummilapset samasta perheestä , joilla elämään astuivat huumeet, viina ja vieraat suhteet...
Lapset otettiin huostaan, ja hyvä niin.

Olin viime keväänä lastenkodissa toiselle rippijuhlissa, ja silloin tällöin tulee kyläiltyä, mutta aina pitää ilmoittaa ensin..
Pidän todella paikasta on pieni ja kodinomainen..

Isosisko oli samassa paikassa mutta alkoholi alkoi hänelläkin tulla joten siirrettiin kauas kauas maaseudulle vähän vastaavaan paikkaan, kun on täysi ikäinen mutta järki on lapsen tasolla...

Aina kun Turkuun tulee käy meillä hän kuin veljensäkin ( hoitajien luvalla tottakai)...

Heidän isä kuoli kirroosiin muutama vuosi sitten.. Äidillä tuo juominen jatkuu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 15:00

seuraa tilannetta ja heti puutut kun siltä näyttää. et tee väärin suojellessasi viatonta lasta