Käykö vanhemmat ihmiset ollenkaan saunassa yhdessä?

Näin lauantai-illan väsymyksessä tulin miettineeksi vanhempien ihmisten sanomiskäytäntöjä. Otaksun ettei vuokrapariskuntani käy uskontonsa takia yhdessä saunassa,mutt tajusin myös ettei omat isovanhempanikaan oo mun tietojen mukaan saunonu yhdessä. Äitikin välttelee miesystävänsä kanssa saunomista (puolen vuoden seurustelun jälkeen...).

Avainsanat: sauna

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.11.2011 - 21:14

Yhdessähän me aina saunotaan. Eihän sitä vanhukset enään yksin saunassa pärjäiskään. Selänpesukin pitää hoitaa kumppanin avulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2011 - 21:43

Saunassa käydään ja yhdessä omassa piha sellaisessa UImahallilla on erikseen tyttöjen ja poikien saunat.Siellä on noudatettava sääntöä.Ei meillä ole koskaan ollut sellaista tilannetta, isovanhemmat ,omat vanhemmat kyllä kävivät yhdessä saunassa, Se oli oikein yhtä juhlan tunua. Ei ole ollut mitään uskontoa joka olisi sen estänyt.Puhtaus on puoli ruokaa.

Lisätty: 26.11.2011 - 21:44

Nuorissa paljon jotka ei halua mennä saunaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2011 - 22:42

Kautta aikojenhan sitä on porukalla saunottu ja se on aivan luonnollista.Meillä oli aikoinaan iso savusauna mailla ja kyllä siellä puoli sukua oli kerralla.Jäin ihmettelemään mikä sellainen uskonto on kun kieltää miehen/vaimon yhteisen saunakäynnin...?Taitaa olla pariskunnan omia sovellutuksia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2011 - 22:44

Kyllä minä usein käyn "kultaa" huuhtomassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.11.2011 - 22:50

Meillä saunotaan erikseen ihan sen takia, että löylytottumuksemme ovat erilaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2011 - 23:52

Normaalissa suomalaisessa perheessä on aina saunottu yhdessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2011 - 01:11

Minen tiedä muiden käytännöstä,mutta kyllä itse olisin löylyissä ja opastaisin mun kumppania,kuinka käyttäytyä lauteilla...Korrektisti, fiksusti&filmaattisesti

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 27.11.2011 - 03:42

nyt kun meillä on tuo pikkuneiti niin erikseen sitä on saunottava kun ei voi kovin kuumaksi saunaa lämmittää, ja toisen täytyy sitten perään katsoa, paitsi tietenkin myöhään illalla saunotaan yhdessä kun vain voidaan :) omat vanhemmat kävivät yhtäaikaa saunassa, heidän vanhemmista en tiedä. mikä lie se raja kun on vanhempi ihminen ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2011 - 05:49

Meilläkin on siirrytty saunomaan enimmäkseen erikseen koska kotisaunassa on niin kelju kiuas etten voi ottaa löylyjä (alkaa karmeat nivelsäryt muutaman tunnin kuluttua) Kesällä rantamökillä voi saunoa yhtä aikaa koska siellä taas on kiuas josta saa ihanan kosteat ja lempeät löylyt.
Lapsuudesta muistan, että ainakin mummo ja ukki saunoivat yhdessä, minut pesivät ensin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2011 - 07:10

äitisi tapauksessa ymmärrän - ehkä kainostuttaa yleinen alasti olo :) puoli vuotta vasta.

kyllä mun tuntemat vanhempi sukupolvi käy yhdessä saunassa jos vain pystyvät.
nykyään on kyllä eri asia kuin ennen. onkohan tuo yleinen kauneuden ihannointi vaikuttanut asiaan? moni keski-ikäinen ei ole tyytyväinen...........ja vielä vanhempaan mentäessä eivät enää pärjää kahdestaan siellä.

suomalainen kansa on syntynyt, elänyt ja kuollut saunassa - aika kirjaimellisesti.
kaikki sekaisin ja vanhempia autettiin jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2011 - 08:53

Yhdessä on isovanhempani ja vanhempani saunoneet ja sitä perinnettä on jatkettu, aina vaan ei välttämättä yhtä aikaa saunaan pääse...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2011 - 09:24

Niin kauan kun muista sukupolveani taakse päin on yhdessä saunottu.
silloin jos saunaväkeä on ollut enempi ,niin miehet ja naiset ovat kylpeneet erillään, vain käytännön stistä. Lapset menneet saunaan, siihe rakoon mihin sopineet.
Olin mieheni ja pienen tyttöni kanssa saunassa joskus aikoja sitten ja tyttäreni (2) vuotta kysyi minulta,
"että mikä äiti tuo on, oka rihmasta isältä roikkuu", joten anatomiakin tuli selvityksi siinä.
Olishan se hauskaa jos me flokkitäkki päällä saunaan mentäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.11.2011 - 09:52

Kyllä saunassa käydään kuin omat vanhempanikin edelleen yhdessä saunovat isä 81v ja äiti 79v .
Mielestäni sanominen on vähän kuin suvulta perittyä, tiedän perheitä jotka eivät käy ollenkaan saunassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2011 - 12:43

Omat vanhempani saunoivat aina yhdessä isäni kuolemaan saakka. Käsittääkseni iäkkäät pariskunnat yleensäkin saunovat yhdessä ja ritualiin kuuluu tietysti selänpesu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2011 - 20:59

Yhdessä saunotaan mieheni kanssa ja lauteilla maailmaa parannetaan,pesuhuoneen puolella selät toisiltamme pestään,pukuhuoneen puolella kuivatellaan ja mieheni rasvaa selkäni ja sääreni takanta,kun olen hyvin kuivaihoinen.Vanhempanikin saunoi yhdessä.