Mikä on tarina sen takana että englannin kielen sana lahja (gift) tarkoittaa myrkkyä (poison) monissa kielissä?

näin esimerkiksi ruotsin kielessä

Avainsanat: lahja gift myrkky myrkytää tieto sana alkuperä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.11.2011 - 19:39

translate.google.fi/translat...28novel%29

Poison (alkuperäinen Norja otsikko: Gift) on 1883 romaani by Norja kirjailija Alexander Kielland . Romaani on ensimmäinen trilogia lukien Fortuna (1884) ja St. Hans Fest (1887).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2011 - 20:13

Onhan se varmaan lahja jollekin, että joku saa myrkkyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2011 - 20:48

Historiassa moni on saanut lahjaksi giftiä ja pois on ne yleensä menneet ;-)
Huomaa, että ruotsin sana gift tarkoittaa myös naimisissa ???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2011 - 22:43

Keskiajalle harrastettiin paljon ihmisten myrkyttämistä antamalla lahjaksi esim. mykkyä sisältäviä makeisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2011 - 00:20

En ihan jummarra mitä ajat takaa;se nyt on vaan lingvistiikkaa.
Ruotsin kielessä gift=myrkky eller toxin,joka taasen latinasta toxicum,myös naimisissa!!!
engl.poison=myrkky/lahja=present,gift;lahjaesine=gift article,present...
ransk.poison=myrkky,lahja=cadeau
etc.etc.Niitähän voi tarkastella maailman tappiin saakka...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2011 - 08:04

sananmuunnoksiako lie.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2011 - 08:44

Eri kielet, ei muuta selitystä. Ei maailman kielet englannin ympärillä pyöri, onneksi.