Kodinkoneiden ei olekaan tarkoitus kestää pitkään. Mitä ajattelet tästä? Huijausta? Rahastusta? Ekologista?

www.iltalehti.fi/koti/201111...9_kt.shtml

Avainsanat: kodinkoneet hajoaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.11.2011 - 17:49

Tällä viikolla olen ostanut säiliöpakastimen ja ison jääkaapin.Toivottavasti pelaavat myös sen kahden vuoden takuuajan jälkeenkin.Ei ole meinaan ihan heti varaa uusiin.Sukulaismummon vanha pakastin toimi parikymmentä vuotta moitteettomasti, kunnes levisi yks kaks.Tämä uusi tuskin niin kauan surraa...
Jääkaappi oli 11-vuotias ja jo kerran korjattu.Piti kamalaa mekkalaa ,mutta jotenkin vielä sentään toimi.Vaihdoin, kun tuli tilaisuus.
Nykyiset koneet kestää kai keskimäärin 7 vuotta.Harmi!Mielestäni aivan liian vähän aikaa.Ja rahastusta tosiaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.11.2011 - 15:25

Taitaa päteä myös kännyköihin ja autoihin. Jos vielä jostain saisi esim. Ford Taunuksen uutena. 1990-luvun GSM-puhelimet toimivat vieläkin, tosin niihin ei tahdo löytää enää sopivia akkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 15:33

Tähän on menty ja mitään pikkuinen kuluttaja ei voi tehdä,markkinavoimat!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 15:50

Mehän emme asialle mahda mitään. Tämän on jo myöntäneet valmistajatkin, että näin toimivat. Voihan p....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 16:03

Joo raha laitetaan liikkeelle vähänaikaa toimivalla aparaateilla.
Minulla on vanha puhelin ei kameraa ja perustoiminnot, akkukin kestää vuorokausia.
Sitten on toinen puhelin, jota saa ladata joka päivä, vaikka en puhuisi yhtään puhelua.
Tiedustelin asiaa ja vastattiin, että ne ovat niin hyvin varustettuja, että akku kuluu pelkästään siitä ilosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 17:07

Härskiä rahastusta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 18:06

Hyvä jos nykyiset koneet kestävät yli viisi vuotta.
Suunnittelussa otetaan jo huomioon kuinka kauan laitteiden tulisi kestää. Muuten ei kauppa käy.
Esimerkiksi tuolla amerikassa on hehkulamppu antanut valoa yli 120 vuotta yhtäjaksoiseksi ja palaa vieläkin.
Syyllinen tähän kaikkeen on iso paha raha.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 20:15

selvä nakki. ainahan ne hajoo just ku takuu umpeutuu.
korjaaminen on kallista, osat myös.
kusetusta................

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 20:20

Ennen oli laatutuotteet ja Kiinassa valmistetut halpistuotteet. Nykyään saa vain Kiinassa valmistettuja "laatutuotteita".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 20:31

Ennenmuinoin tehtiin tuotteet kestämään, nykypäivänä ei, monet selviävät takuuseen asti...
Elämme kertakäyttö aikaa, harmi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 21:44

Katso asiaa valaiseva "Ykkösdokumentti: Hehkulamppuhuijaus"
52 min Tavarat voisivat kestää moninkertaisesti sen ajan mitä ne nyt kestävät. 1920-luvulla syntyi kartelli, joka päätti kuinka pitkään lamppu saa toimia. Näin lisättiin kysyntää ja käytäntö levisi muihin tuotteisiin.
www.youtube.com/watch?v=9y_YT_DfOkg (suomenkielinen teksti)

tai YLE:n Uusintana yle.fi/ohjelmat/901025
ti 6.12.2011 klo 13.00 YLE TV1 Uusinta

Esitetty viimeksi la 19.3.2011 klo 12.35 YLE TV1 Uusinta
Tämän jakson kaikki lähetykset, yhteensä 3
sunnuntaina 13.3.2011 klo 21.11 YLE TV1
lauantaina 19.3.2011 klo 12.35 YLE TV1 Uusinta
tiistaina 6.12.2011 klo 13.00 YLE TV1 Uusinta

Lisätty: 23.11.2011 - 22:20

andek:in kanssa samaa mieltä, sillä edellinen autoni oli Ford Taunuksen farmari, tähän asti paras autoni. Vaimon puhelin on Nokian 3310 ja omani 3330, toimivat loistavasti ei pätki, kestää kolhuja ja akkujakin löytyy jopa autotarvikeliikkeistä n. 10e. Nykyiset akut oli muistaakseni AD -varaosasta.

Lähteet:
Ykkösdokumentti: Hehkulamppuhuijaus, suunniteltu vanhenemineen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2011 - 23:21

Kartellit ovat kaikkialla. Kuluttajien pitäisi keksiä jonkinlainen painostuskeino. Pistetäänkö mietintämyssyt päähän?

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 24.11.2011 - 02:11

näis se taitaa valitettavasti olla, kestävää "kehitystä" ei tule kestävilla tuotteilla :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 05:50

Meillä kylmäkoneisto surrannut jo alakerrassa 40v.tta. 2-3 huoltoa. Viimeksi mies tuumasi ei tämä laite hajoa koskaan. Tämä sitä vanhaa ja hyvää tekemistä.Tv meni alta aika yksikön. vanha kesti 30v.tta.Uusi pesukone taitaa hajota ennen ,kuin vanha 1980v. hankittu upo .Saas nähdä. Kännyt menee nopeesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 07:49

Joo tää on ihan kauhea ongelma,emmekä mahda mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 08:53

Rahastustahan se on mitä suuremmassa määrin ja toisaalta taas puhutaan ekologisuudesta.
Tärkeä seikka on myös se että laitteita valmistetaan Aasian maissa ja laadunvarmistus ei toimi.
Nykyisen Nokian kännykkäni ostohetki oli 11.11. 2009, saa nähdä kuinka kauan kestää vielä.
Huomaa selvästi että vuosikymmeniä sitten hankittu laite on toimiva vielä nykyäänkin, samaa ei voi sanoa uudemmista eli pois joutuu heittämään ja ostamaan uuden tilalle.
Philipsin tuotteet (tämä on yksi esimerkki) valmistettiin alunperin Hollanissa ja olivat takuuvarmaa laatua, nyt ei ole samoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 13:34

Näin se valitettavasti on. Itselläni on vuonna 1988 ostettu Asea Skandia pesukone, eikä ole kertaakaan tarvinnut korjaajaa. Mutta oli se kalliimpi suhteessa, kuin nykyiset koneet, nykyrahassa vajaa 600 euroa. Kyllä laatu maksaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 14:28

kulutustavaroita, tarkoitettu kulutettavaksi ja uutta kiertoon. korjaus kalliimpaa kuin vastaavan uuden tuotteen osto. yleensä.
kuin myös vanhat kamat ovat energiasyöppöisempiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.11.2011 - 22:52

Johan takuuaika kertoo paljon tuotteesta. 1 vuosi melkolailla yleinen lupaus kestävyydelle.