mitä tarkoitetaan käsitteellä roskaruoka?

terveystieto tehtävä kirja 7-9 luokaille

Avainsanat: roskaruokaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.11.2011 - 21:56

Roskaruoka on ravintosisällöltään epäterveelliseksi luokiteltavaa ruokaa. Usein roskaruoassa on päivittäisiin saantisuosituksiin nähden liikaa jotain yksittäistä ravintoainetta ja tämän lisäksi annoskoot ovat yleisesti katsoen monesti energiapitoisuuksiltaan liian suuria päivittäiseen energiantarpeeseen suhteutettuna.

Roskaruoaksi luokitellaan muun muassa hampurilaiset, ranskanperunat, pizza, makkara, eineskala ja kebab. Tämä luokittelu on kuitenkin virheellinen, koska esimerkiksi perushampurilaisen rasvasisältö on lähellä ravintosuosituksia ja toisaalta kotiruoka voi olla ravintosisällöltään epätasapainoista. Vastoin yleistä käsitystä kotiruoka ei automaattisesti ole pika- tai valmisruokaa terveellisempää, vaan kotiruoka voi olla runsasrasvaista, sisältää paljon energiaa ja sen vitamiini- ja kivennäisainepitoisuus voi olla niukka. Ravitsemuksellisesti ruokaa täytyisi tarkastella vähintään ateriatasolla, jolloin aterialla nautittavien ruokalajien kokonaisuus on ravitsemuksellisesti ratkaiseva tekijä.
Aterian terveellisyyttä ei siis ratkaise sen valmistus- tai ostospaikka vaan aterian sisältö.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.11.2011 - 22:00

Runsasrasvainen,kuiduton,lisäaineellinen ja ravintosisällöltään ala-arvoista mättöä.

Lähteet:
oma mielipide

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 22:00

Yleisesti ns. "pikaruoka" täyttää roskaruoan tuntomerkit. Muuten niin kuin tanneli kertoi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 22:05

Ensimmäisenä minullekin roskaruoasta tulee pikaruoka mieleen. Syödään se sitten ulkona tai kotona. Paljon hiilareita, transrasvaa, vähän kuituja, liikaa viljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 21.11.2011 - 00:54

roskaruuan tunnistaa parhaiten siitä että se on hyvää ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 05:41

Roskaruoka- imitystä käytettiin alkuaan ruuasta, jonka syönnin tuloksena oli suuri määrä roskaa. Sittemmin tuo nimitys on epävirallinen termi ruualle, jolla koetaan olevan vähän ravitsemuksellista arvoa. Sokeri, suola ja tyydyttynyt rasva kuuluvat roskaruokaan. Karkit, limpparit, sipsit, valmisruuat, paistettu pikaruoka mm.
Edelleenkin noista tulee myös sitä roskaakin... mukit, lautaset, servetit, suojakääröt,styroxastiat, pullot, tölkit yms...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:10

Hampurilais paikat, pizzapaikat, entiset nakkarit ( joita enää harvemmin näkee) ym. pikaruokalat..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:24

Kebabbi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:41

Roskaruokaa on kaikki rasvainen esim. hampurilaiset, ranskanperunat yms. pikaruoka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:49

Moneen kertaan jo kerrotut hampurilaisruoat. En ole koskaan käynyt hampurilaispaikassa, enkä ostanut
kaupasta hanpurilaisia kun lapsen lapselle.
Joskus ennen tein Porilaista, kun sai vielä kunnon sipulimakkaraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 08:23

Ei mitään. Ruoka on ruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 09:25

Roskaruoaksi on totuttu mieltämään pikaruoka yleensäkin, mutta erityisesti pitsat ja hampurilaisateriat. Roska-alkuisuus tarkoittaa niiden kyseenalaista ravintoarvoa, ne sisältävät paljon sellaisia, jopa elimistölle haitallisia aineita, joiden ravintoarvo on alhainen, ja joiden terveysvaikutus on negatiivinen. Näille ruoille saadaan makua paistamisesta, rasvasta ja jopa sokerista, jota lisätään ketsuppiin ja sinappiin. Ihmisen makuhermot reagoivat näihin makuihin riippuvuussuhteella, jolloin samaa ruokaa on saatava lisää ja lisää. Silloin syntyy ikävä kierre, syömällä pelkkää "roskaruokaa" lihoaa ja sairastuu ns. elintasosairauksiin, ylipainoon, verenpaineeseen ja dibetekseen. Siis roskaruokaa olisi vältettävä jo näistäkin syistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 14:25

Ravintoarvoltaan vähäinen valmisruoka on roskaruokaa. Ei se ruokaa edes ole. Hampurilaiset, kaupan einekset, valmispizzat, pikaruokapaikkojen tuotteet ylipäätään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.11.2011 - 19:34

Chipsit ja Coca-Cola.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2011 - 14:26

Poikani oli alle 10-vuotias, kun olimme hampurilaisravintolassa syömässä. Ruokailun päätteeksi, kun koko pöytä oli täynnä pahvipakkauksia, mukeja ja käytettyjä servettejä, poika tuumasi että kylläpä jäikin paljon roskaa tästä ruuasta.