Mitä tarkoittaa sana "Rökäle"

Kuka tuommoisen on yleensä keksinyt. Politiikassa usein on sanonta rökäletappio,
mutta mikä ihme rökäle sitten oikeastaan on. Voiko toista ihmistä esim. nimitellä sanalla.
Sinänsä taitaa olla yhtä rankka sana kuin luopio.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2008 - 16:33

Sana Rökäle ei perustu mihinkään Suomenkielen tutkimukseen.Näinköhän on vain jonkun Jounralistin sutjakkaasti keksimä sana,jota on kiettämättä mukava käyttää mitä erilaisimmissa tilanteissa.Joten ei kun käyttämään Rökäleitä enemmän ja pilke silmäkulmaan..!!!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2008 - 12:31

Rökäle lienee sukua eläimiin viittaaville sanoille rökö, rökkä ja rökötä. Rökköpotsi esimerkiksi tarkoittaa Häkkisen mukaan kiimaista sikaa. Olla rökässä tai rökillään tarkoittaa kiimassa olemista, kiimaisena röhkimistä. Toinen mahdollisuus on, että rökäle liittyy huonoista, repaleisista vaatteista käytettyihin kuvaileviin nimityksiin.

Kielitieteilijän mukaan sana ei liity rökittämiseen, vaikka kielen lakeja tuntematon niin voisi luulla. Rökittäminen kuulostaa samanakaltaiselta vain sattumalta. Rökittäminen tarkoittaa selkäänsä saamista, mistä rökäletappiossa toki on kyse.

Lisätty: 03.11.2008 - 12:33

ps. Rökäle ei ainakaan ole mikään konkreettinen olento - vaikka sitä voisikin hyvin käyttää sohvalla röhnöttävän äijänrötkäleen lempinimenä.

Lähteet:
www.turunsanomat.fi/sunnunta...0:0:0:0:0:

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 13:39

mie käytin aikoinani tuota sanaa tupakasta silloin kun viel poltin:: tupakka = rööki = rökäle/ röpö
läheks tupakalle/ röökille/ rökölle/ röpölle/ [rökäleelle]

Lähteet:
muistot paheesta tupakka :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.11.2008 - 13:57

Minun mielestä rökäle tarkoittaa Vähä niinkuin voi mahoton!ainakin mummo sano aikoinaa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 23:15

Mystinen rökäle
www.turunsanomat.fi/sunnunta...0:0:0:0:0:

Lisätty: 03.11.2008 - 23:41

Kepun entinen puolesihteeri Kääriäinen siunaili aikanaan ahkerasti puoleensa rökäletappiota ja sen syitä, sen jälkeen sana tarttui muutamien lehtimiesten ja puoluetiedottajien kieleen (lineekö savolaista alkuperää?)