Onko elo Neuvostoliiton varjossa jättänyt jälkensä suomalaisiin?

Avainsanat: neuvostoliitto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.11.2011 - 10:22

Kai se tiettyä varovaisuutta on jättänyt ainakin poliittisiin kannanottoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.11.2011 - 11:37

Uskon niin, että jotenkin se varjonsa on heittänyt ainakin vanhempiin ihmisiin.
Kyllä sitä varmasti vähän varpaillaan ollaan. Onhan se suuri maa ja mahtava kansa.
Minusta on ihanaa kun Viro sai itsenäisyyden, tunnen jotenkin sympatiaa veljeskansaa
kohtaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 12:27

Meillä mummo vainaa sanoi aina " Ryssä on Ryssä, vaikka voissa paistaisi ! " . Itse en välttämättä ole IHAN samaa mieltä, mutta ymmärsin mummoa kyllä....
Minulla on muutama tuttava ja ystäväkin Virolaista alkuperää.Mahtavia ihmisiä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 12:54

Kyllä varmasti on ja varsinkin vanhempi sukupolvi muistaa kaiken liiankin hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 14:11

Edelleenkin ollaan iisisti suuren naapurimme vieressä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 14:59

Kyllä on, mutta sulupolvien saatossa tuokin ongelma korjaantuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 15:02

Varauksella kaikkeen idästä tulevaan.Tuon voissapaistamisen voi soveltaa moneen muuhunkin "lahkoon"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:41

Kyllä vanhoista asioista tuo varovaisuus on tullut ja jäänyt nuorempiinkin.Mutta aika tekee tehtäviään.
Vanha polvi oli niin lujilla sen kanssa ei uskaltanut luottaa, eikä luottanut yhtään.
Sanoivat, kun selkänsä kääntää sille, sieltä tulee.Kuka ensiksi kerkisi.Ei sattuman varaan mitään.
Siitä varmaan sanontakin tullut. Vaikka voissa paistaisi.Hyvin kuvaavaa tuokin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 14:39

Ei omalla kohdallani varsinaisesti vaikka elämän alkutaipaleella tietysit siten että mm. historian ja maantiedon opetus rajoittui N-liiton aikana, nyt niitä aukkoja on paikkailtu. Sen tuo aika on opettanut että suhtaudun kaikkeen Venäjältä tulevaan ja siihen maahan liittyvään erittäin suurella varauksella - luottamusta ei ole. Vanhempieni ja heidän sukupolvensa elämään on N-liitto vaikuttanut todella ikävästi. Minusta ei tule koskaan idän ystävää.
Tunnen suurta sympatiaa Liettuan kansaa kohtaan, muita Baltian maita en niin hyvin tunne eli ei ihmisiäkään sieltä. Liettuassa oli kaikkien vähiten kommunisteja (Baltian maista), toki joutuivat esittämään sellaista. Sieltä alkoi myös Baltian maiden itsenäistymisliike vaikka Viro haluaa sitä asiaa itselleen omia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2011 - 05:43

On, vanhempiin ihmisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2011 - 14:28

Jonkin sortin ryssävihaa esiintyy edelleen.