Onko 66 vuotta liian pitkä aika ihmisen muistaa?

Avainsanat: muisti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 20.11.2011 - 00:42

Oolisihan se hienoa toisaalta jos voisi muistaa. Mutta tuohon aikaan voi myös mahtua paljon sellaistakin mitä ei halua muistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.11.2011 - 22:52

Ei välttämättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 01:25

On se aika pitkä aika.. Itse en muista edes tarkkaan, että mitä tein viimeviikolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 02:58

Moni vanhus ei tuon tuoreempia asioita muistakaan. =(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 06:57

Ei ole, minä muistan monia asioita 2-3 vuotiaana mitä on tapahtunut ja siitä on nyt enempi aikaa.
Sehän käykin niin usein, että vanhemmat ihmiset muistavat paljon asioita aikaisemmilta vuosiltaan,
aivan nuoruudesta, kuin viimeaikaisia. Minun hyvä ystäväni vanha mummo sairasti muistinmenetystä,
mutta hän karkasi aina kotoaan mukamas nuoruuden taloihin, joissa hän oli ollut työssä.
Hyvin muistan kun isä tuli sodasta lomalle, oli yö ja hän toi minulle pyöreän pienen sähkölampun
ja se oli ihme. Istuin isän sylissä, ikkunat oli peitetty pimennysverhoin ja minä ihastelin saamaani lahjaa.
Samoin muistan, että muutimme uuteen kotiin ja kovapyöräkärryillä kun maalla tavaroita vietiin,
olin kiukkuinen kun hakkasin päätäni johonkin kovaan ja kitisin, iskä oli vihainen minulle.
Taitaa ne patit vieläkin pääkuvussa ollut, liekö aika pehmentänyt.
Joten Matula Sinun pitää vielä elää monta vuotta ennenkö alat muistaa vanhoja hyvia aikoja.
Parempia ne olivat kuin nykyisin usko pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 07:41

Ei ole vaikeaa. Niin kuin edellä jo vastattu esim. vanhukset muistavat tällaiset menneet asiat tosi hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 08:15

Ei lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 12:33

Ei missään tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 14:09

Kyllä isäni puhuu edelleen tuosta ajasta vaikka nykymuisti pettääkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 15:38

Yksi varhaisempia muistikuvia elämästäni on, kun äiti sanoi, katso (ikkunasta) isä tulee. Hän tuli lomalle sodasta ja käveli polkua pitkin kotiimme. Mutta sisälletuloa en muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 17:57

66v.tta on aika pitkä aika .Kaikki ei eläkään niin kauaa.
Mutta ainakin jos on epämukavista ja huonoista asioita kysymys. Sen muistaa kuin eilisen päivän ,mitä on tapahtunut.Oikein hyvätkin asiat taasen muistaa.
Minä muistan asioita 4 vuotiaasta , joitakin tapahtumia.
Jos velkaa on jollekkin ja lupaa maksaa sen 66v.n päästä takaisin. Tuskin muistaa, epäilen.
Asiat ratkaisee paljon mitä muistaa ja haluaa muistaa. Tavallisesti se on ihmisikä,
Anteeksi annolla on tietty merkitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 18:15

jos muistaminen on negatiivista laatuaan - sanoisin että kyllä.
mutta hyvää muistamista voi harrastaa hamaan tappiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2011 - 05:37

Ehkä ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2011 - 14:13

Jollekin on, jollekin toiselle ei.