Äänestyksen tulos selvillä. Mitkä ovat 7 maailman luonnonihmettä?

Avainsanat: ihmeellinen luonto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2011 - 10:54

Viikon vanha juttu;
Voittajia ovat Etelä-Amerikan Amazon ja
Iguazu-putoukset,
Vietnamin Halong Bay,
Etelä-Korean Jeju-tulivuorisaari,
Indonesian Komodo-luonnonpuisto,
Filippiinien Puerto Princesa -maanalainen joki ja
Etelä-Afrikan Pöytävuori.

Tulokset ovat vasta alustavia. Lopulliset tulokset julkistetaan äänten tarkastuslaskennan ja varmistuksen jälkeen ensi vuoden alussa.

Lähteet:
www.iltasanomat.fi/matkat/4-...72923.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2011 - 10:47

areena.yle.fi/ohjelma/1673933

Lisätty: 18.11.2011 - 10:48

Laiton tämän, tämä niin upeata katsottavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 11:39

Noin se taitaa olla kuin jumppis sanoi.

Uskoisin tuloksen olevan lopullisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 15:53

Kiitos Jumppis, ei tarvitse etsiä, mutta ei nuolaista ennenkö tipahtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 19:40

Komeat kohteet ovat valikoituneet ihmeiden joukkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2011 - 08:50

Amazon, Etelä-Amerikka
Halong Bay, Vietnam
Iguazu Falls, Argentiina ja Brasilia
Jeju Island, Korea
Komodo, Indonesia
Puerto Princesan maanalainen joki, Filippiinit
Pöytävuori, Etelä-Afrikka

www.rantapallo.fi/matkailu/t...onihmetta/

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.11.2011 - 00:09

Etsivät löytää ja ylös kirjaa toisten ihailtavaksi ja ihmeteltäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2011 - 19:34

1. Amazonin sademetsä, Etelä-Amerikka
Maailman suurimmalla sademetsällä on pinta-alaa 7,5 miljoonaa neliökilometriä. Amazonin menestystä Luonnonihmeet-äänestyksessä voi perustella ainakin eläinlajien moninaisuudella: alueella viihtyvät muun muassa vampyyrilepakot, sähköankeriaat ja jopa 9-metriset anakondat. Suositellaan eläinrakkaille matkailijoille.

2. Halong Bay, Vietnam
Tämä yli tuhannen saaren saaristo on yksi Vietnamin suosituimmista matkailukohteista. Karstimaasta syntyneet jyrkkärantaiset, jännittävän muotoiset saaret ovat innostaneet ihmisiä keksimään niille mitä osuvampia nimiä. Kuvittele mielessäsi vaikkapa The Kissing Rocks (Suutelevat kivet).

3. Komodo, Indonesia
Komodon saaren oma julkkis, komodonvaraani, on tehnyt saaresta maailmankuulun. Eläin syö kaikkea rotista villisikoihin, ja tarpeen vaatiessa myös ihminen kelpaa ruokalistalle. Kookkaan liskon valtti on sen suun hurja bakteerikanta: pedon sylki aiheuttaa haavan saaneelle uhrille nopeasti verenmyrkytyksen. Hammaslääkärikäynnin tarpeessa…

4. Pöytävuori, Etelä-Afrikka
Parintuhannen metrin korkuinen Pöytävuori on harvinainen näky tasaisen lakensa vuoksi. Vuorella kasvaa lähes 1 500 kasvilajia, joista monia ei löydy mistään muualta. Vuoren laella on usein sumumainen pilvi, jota pöytäliinaksikin kutsutaan.

5. Iguassun putoukset, Argentiina ja Brasilia
Puoliksi Argentiinan ja puoliksi Brasilian puolella pauhaavat 275 putousta ovat vaikuttava näky. Korkein putous, pahaenteiseltä nimeltään “Paholaisen kita”, ryöpyttää vettä 70 metrin korkeudelta. Matkailijan kannattaa majoittua hotelli Sheraton Iquazussa, jonka jokaisesta huoneesta aukeaa näkymä putouksille. Tosin pauhu on sen mukainen, joten herkkäuniset, muistakaa korvatulpat!

6. Jeju, Etelä-Korea
Harvalla saarella on yhtä paljon luonnonnähtävyyksiä kuin Etelä-Korean pienimmällä provinssilla, Jejulla. Sammunut tulivuori ja samalla Korean tasavallan korkein vuori, kraatterijärvi, hienohiekkaiset uimarannat, vesiputoukset, laavatunneli — kaikki lyhyen bussimatkan päässä toisistaan. Saaren vulkaanisuuden, toistuvien sadekuurojen ja miellyttävän ilmaston takia sen sanotaan muistuttavan Havaijin saarta. Täydellinen lomaparatiisi siis.

7. Puerto Princesan maanalainen joki, Filippiinit
Maailman toiseksi pisin ja maineeltaan kaunein maanalainen joki kulkee 8,2 kilometrin matkan luolastoissa ennen laskemistaan Etelä-Kiinan mereen. Joen yläosassa vesi on makeaa ja alempana suolaista, mikä aiheuttaa ainutlaatuisen vuorovesi-ilmiön. Luolastoissa voi nähdä tippukivipylväitä ja veden muovaamia kammioita. Veneretki jokea pitkin onkin varmasti ikiajoiksi mieleen painuva elämys.