Mikä kansansivistystä edistävä yhtiö perustettiin Suomeen syyskuussa 1926.

Avainsanat: kaikelle kansalle.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.11.2011 - 15:22

Suomen Yleisradio – Ab

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille . Yleisradiohan se oli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.11.2011 - 19:28

O.Y. Suomen Yleisradio - A.B. Finlands Rundradio -yhtiön perustava kokous pidettiin Helsingissä 29. toukokuuta 1926. Samana vuonna 9. syyskuuta yhtiö lähetti ensimmäisen radio-ohjelmansa. Tätä päivää pidetään Ylen syntymäpäivänä, vaikka vasta vuonna 1928 Ylen lähetyksiä pystyi kuuntelemaan koko maassa. Tämän jälkeen maanlaajuista verkkoa kehitettiin ja tultaessa 1930-luvulle Yleä pystyi kuuntelemaan jo 100 000 suomalaista kotia. Vuonna 1934 Ylen toiminta siirtyi Suomen valtiolle. Uuden yhtiön nimeksi tuli ensin Oy Suomen Yleisradio Ab ja vuodesta 1944 Oy Yleisradio Ab.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 20:29

Onneksi on YLE. Voin täällä kaukanakin kuunnella taivaskanavien kautta kahta ylen kanavaa. Muuten jäisin uutispimentoon, paitsi nykyisin on tietenkin netti, joten ei sitä ihan pimennossa tarvitse olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2011 - 07:38

Meillä se alkoi sivistää vasta 1956, kun tuli sähkövalo.
internetix.fi/opinnot/opinto.../lue2a.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 03:58

Yleisradio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 09:35

YLE tuottaa edelleenkin parhaat asiaohjelmat. Hyvä niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2011 - 23:17

Yleisradio.