Mikä on kiinnelaina

Kun ostan kiinteistön, puhutaan kiinnityksistä, mitä se käytännössä merkitsee

Lisätty: 02.11.2008 - 22:28

Olen hankkimassa omakotitaloa, talossa on tietyn suuruiset kiinnitykset jotka siirtyvät ostajalle sellaisenaan, mitä se käytännössä merkitsee ostajan näkökulmasta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 22:50

-kiinnelaina
(mortgage loan, mortgage credit)
Kiinnitysluotto. Laina, jonka vakuutena on kiinnitys velallisen omaisuuteen.
kiinnitys
(mortgage)
Vakuutusjärjestely eli omaisuuden saattaminen velan vakuudeksi. Kiinnitys voidaan antaa kiinteistöön, yritykseen, autoon, ilma- tai vesialukseen. Kiinnityksistä pidetään julkisia kiinnitysrekistereitä. Viranomaisen antamaa todistusta kiinnitysrekisteriin merkitysistä kiinnityskelpoiseen omaisuuteen (esim. kiinteistö) haetuista ja vahvistetuista kiinnityksistä kutsutaan rasitustodistukseksi. Kiinteistökiinnitys on kiinteistön antaminen vakuudeksi. Kiinteistökiinnityksen kiinnitysrekisteriä pitää maalla tuomiokunnan tuomari ja kaupungissa kiinteistötuomari.

Lähde: Taloussanasto

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 23:24

Käytännössä se tarkoittaa, että ostaessasi tällaisen kiiteistön, sen 'mukana' tulee laina so. velvoite maksaa laina, jonka vakuutena kiinteistö on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 02:10

Ostettava kiinteistö ei yleensä riitä kiinnityksenä lainan vakuudeksi.
Yhdysvalloissa näitä kiinnityksiä juuri vaillinaisesti tai ei ollenkaan vaaidttu lainojen vakuudeksi. Tuota ahneutta pääsemme me suomalaisetkin hallituksemme ansiosta makselemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2008 - 13:18

Pantataan jotakin lainan vakuudeksi