T67
Kysytty: 16.11.2011 - 08:25

Voiko Hurgadassa liikkua naisporukalla turvallisesti? Voiko aamulla lenkkeillä yksin, onko häirintää? Missä hyvä viinimyymälä?

Olemme kaksin ystävättären kanssa lähdössä ja olen aamuvirkku itse, lenkkeilisin mielelläni! Haluaisin myös kameliratsastukselle, missähän se onnistuu? Onko sellaisia hyviä ruokapaikkoja missä voi kaksi naista ruokailla rauhassa? Ostoksiin ei muuten tarvetta ole mutta hyvää viiniä nauttisimme mielellämme... :)

Lisätty: 18.11.2011 - 18:20

Kiitos paljon kaikille, tulipa hyödyllistä tietoa! :) Matkaa odotellessa....

Avainsanat: hurghada naiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2011 - 23:43

Hei aamuvirkku lenkkeilijä! Vapaaehtoinen urheilu ei ole täällä Egyptissä kovin yleistä ja egyptiläiset naiset eivät juurinkaan urheile, varsinkaan juoksentele, julkisesti. Olen monille suuri naurunaihe juostessani punaisessa Abu Treka (kuuluisa egyptiläinen jalkapalloilija) t-paidassani ja vihreät suuret kuulokkeet päässäni. Varaudu siihen, että olet nähtävyys ja että vasemmalla puolellasi saattaa ajaa hitaasti taksi ja oikealla puolellasi kameli, jotka molemmat haluavat ottaa sinut kyytiin. Kun lähtee reippailemaan, ei kannata pukeutua turhan piukkoihin pöksyihin ja lyhyeen yläosaan.

Turistikohteissa voi liikkua suuremmilla kaduilla yksin naisihmisenä. Jos haluaa välttää epämieluista huomiota, kannattaa peittää polvet ja olkapäät. Asun itse paikallisella alueella ja peitän myös iltaisin pääni huivilla liikkuessani yksin. Se vähentää huutelua ja kisuttelua ja pisuttelua (ksss psss ksss psss tätä ei voi ulkomaalaisena naisena Egyptissä välttää) huomattavasti. Egypti on muslimimaa, jossa kovin paljasteleva pukeutuminen ei ole soveliasta. Paikallisille voi helposti antaa väärän kuvan itsestään pukeutumalla paljastaviin vaatteisiin. Suhde egyptiläisen kanssa on opettanut, että on myös olemassa kivoja peittäviä kesävaatteita!

En kuitenkaan suosittele liikkumista yksin pimeän tultua varsinkaan pienemmillä kaduilla tai paikallisten asuttamilla alueilla. Huutelusta ei kannata välittää, mutta jos joku tulee lähemmäs tai käy kiinni, on syytä toimia. Naisihmisen ei tule mennä taksissa istumaan etupenkille. Se antaa kuljettajalle vinkin koskettaa. Myöskin paikallisbussissa tulee reagoida välittömästi, jos joku yrittää koskea. Itse olen muutamaankin ukkoa jo lyönyt munille, kun ovat bussissa alkaneet hipoa reittä.

Kokeile Omar Khayyam- punaviiniä, se on oma paikallinen suosikkini.

Lisätty: 20.11.2011 - 21:03

Allaolevaan vastaukseen kommentti: eikö sen takia juuri matkusteta, koska se avartaa? Sotatantereelle lähteminen on tietysti asia erikseen, mutta nimenomaan sehän matkailussa viehättää, että näkee uusia asioita ja että haluaa ymmärtää erilaisia ihmisiä ja kulttuureita! Valitettavasti monet Egyptin ja muslimaiden kävijät monenkin reissun jälkeen ylläpitävät kummallista kuvaa pöhlöistä ihmisistä, jotka rukoilevat perse pystyssä viisi kertaa päivässä ja he kuvittelevat, että kaikilla miehillä on neljä vaimoa ja naisparat kulkevat pitkät rätit päällä kesäkuumalla! Kun on vähän taustatietoa ja halua katsella tietyn maan asioita heidän näkökulmastaan, heidän elämäntapansa ei enää tunnukaan niin oudolta. Minusta on hyvä informoida itseään maan tavoista ennen matkaa ja kunnioittaa heidän kulttuuriaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos viestistänne!! Ja tuo lisähuomautus oli juuri sitä miten ajattelen itsekin. Haluan pikkasen tietää ennen matkaa kohteesta ja sen "tavoista", on sitten kivempi olla perillä. Ja haen erilaisia ja uusia kokemuksia sekä kerään muistoja mieleeni... :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.11.2011 - 08:43

Kerran olen siellä käynyt ja kyllähän ne basaarikauppiaat ovat tosi innokkaita naisten perään. Helpompaa on liikkua kaksin enkä oikeastaan suosittele yksin liikkumista mihinkään vuorokauden aikaan nyky-Egyptissä. Itse kävin Kairossa retkellä ja siellä pyramidialueella ratsastin kamelilla. Arvelen, että lähempääkin löytyy ja kannattaa kokeilla sillä se on oikein mukavaa. Hotellien ravintoloissa on hyvää ruokaa ja ei ole pelkoa vatsataudista minkä melkein jokainen turisti siellä saa. Apteekista kannattaa ostaa kunnon tropit ettei lomapäiviä mene hukkaan ripulia pitäessä. Olen syönyt myös paikallisissa ravintoloissa, mutta niissä on isoja eroja. Itse ostin viiniä lentokentältä. Meidän yksi napsulainen asustaa talvet siellä joten toivotaan hänen vastaavan kysymykseesi niin saat tuoretta tietoa kaikesta. Hyvää lomaa Hurghadassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 09:01

Egyptissä eli kuulemani mukaan ole hyvä liikkua ylipäätään missä tahansa missä muualla voi turvallisesti liikkua. Naisilla ei ole noissa maissa sellaista arvoa mihin täällä olemme tottuneet eli se seikka vaikuttaa kaikkeen.
Vatsatautiin täytyy varautua.

Lisätty: 16.11.2011 - 12:45

Kamelisafarit ovat räikeätä rahastusta.Eivätkä paikalliset välitä siitä miten yksin tai kaksin kulkeva nainen käyttäytyy, kaikkia kohdellaan yhtä arvaamattomasti eli vähemmän arvostaen, rahaa haluavat saaliikseen. Nainen on saalis niille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 09:23

Ei missään tapauksessa yksin. Mieluummin isommassa porukassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 09:25

No kun ei yksin kulje ja viinikassi seurana,niin eiköhän sitä uskalla. En tarkoita, ett olette ryypps porukkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 09:55

Kamelikyydit suurta rahastusta, sen totesimme viime kesänä..
Pyramiidialueella ensin pyydetään 100- 200 Egyption puntaa , mutta kun koitat päästä alas pyydertään 100 Euroa...
Hughadan kaupungissa 200 Egyptinpuntaa voi sielläkin muuttua kalliimmaksi, onneksi itse en ollut pyramiidialueella noiden selässä, mutta näimmw kun joku mies oli, yönmustiin pukeutunut Beduiini huusi todella jäätävällä äänellä...

Viiniä et saa kuin maahantulostasi 48 tuntia aikaa käydä paikallisessa verovapaa myymälässä...
Muuten menee ravintoloihin...
Tai jos Hotellissasi on tuo pikku myymälä sieltä voi onnistua..

personal.inet.fi/surf/search...rghada.htm

www.napsu.fi/matkailu/kokemukset/500

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 16.11.2011 - 13:12

noissa hihhulimaissa ei ole erityisen turvallista liikkua missään, eikä alkoholia ole tarjolla kovinkaan hyvin, joten lentokentät ovat hyvä vaihtoehto niiden hankkimiseen, ravintoloissa on aika kallista :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 20:42

No johan oli taas ihan höpöhöpövastauksia! Täällä Hurghadassa saa nainen, yksin tai porukassa, liikkua ihan vapaasti. Ei häiritty eilenkään, vaikka iltasella kuljin ihan yksinäni pitkin Nasr Streetiä, joka on ääkatu Sakkalasta El Dahariin. Sakkalan keskusta on turistirysä, siellä ei ole mukavaa kulkea, mutta El Daharin alueelle, jossa on enemmän paikallisia, saa olla ihan rauhassa. Pimeillä kujilla en minäkään iltaisin paljon liiku, mutta pääväylillä uskaltaa kyllä kulkea aivan rauhassa. Kovin lyhyissä ja paljastavissa kuteissa antaa itsestään sellainen"tyrkyllä olemisen" kuvan, joten kannattaa vähän miettiä, mitä päälleen laittaa.
Viiniä myydään ulos ravintoloista, Shedwan-hotellien luona mm. on ravintoloita, joissa on näkyvillä viinipulloja, sekä kaljaa, jota saa vapaasti ostaa.
Tulon jälkeen saa 48 tunnin sisällä ostaa kahdesta taxfree-myymälästä tuontialkoholia passin kanssa. Toinen näistä myymälöistä on Sakkalassa Sea Gull-hotellin yhteydessä ja toinen ns. Uudessa Hurghadassa , kysykää Duty free.myymälää takseilta, ne tietävät kyllä. Lentokentälläkin on ulostulon yhteydessä yksi taxfree-myymälä.
Kameliratsastusta on monessa paikassa, hotellista kannattaa tiedustella lähintä kohdetta. Suomalaisella Merjallakin on täällä kameliratsastuspaikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2011 - 22:53

Pareittain kun kuljette, vältätte pimeitä kujia ja olette sen näköisiä, ettei voisi vähempää kiinnostaa. Lisäksi asiallinen pukeutuminen.Olen aina miettinyt sitä, että mitä järkeä on mennä sellaiseen maahan lomalle joka jo lähteissään arveluttaa. Itse en matkustaisi ko. maahan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 09:16

Egyptissä ja Tunisiassa tuijotettiin, Turkissa huudeltiin julkeastikin, kun aikuisen blondityttäreni kanssa
heissä käyskentelimme. Ei sanonut perillinen yksin uskaltavansa ko. turistikohteittenkaan kujille; isin kanssa
toki...

Lähteet:
omatoimimatkat