Edullinen julkinen liikenne?

Esimerkkiauto vuoden 2003 Volvo XC 90 D5

-ajoneuvovero n.195 € / vuosi
-käyttövoimavero n. 635 € / vuosi
-polttoainekulut n. 1960 € / vuosi ( 20 000 km 7l / 100km kulutuksella)
-arvonalenema n. 6250 € / vuosi ( uuden hinta n. 70 000 € ja nyt n. 20 000 € )

Summaksi tulee jotakuinkin 9000 € / vuosi, joka on siis n. 750 € / kk. Tästä laskelmasta puuttuvat vielä vakuutusmaksut... jonka jälkeen kilometrin hinnaksi muodostuu ehkä n. 0,50 €. Tosin huoltomenot saattavat tuota summaa vielä nostaa. Mutta onneksi voin valita kuitenkin julkisen liikenteen. Tällöin esim. minun työmatkan hinnaksi muodostuu 0,42 € / kilometri. (Porin Linjat Oy)

Avainsanat: julkinen liikenne autoilu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.11.2011 - 16:45

Saituri / elvistelijä.
Olen tänä vuonna liikkunut vm 1995 autollani 14 500km ja km hinta näkyy olevan 0,24€/km ilman pääoma kuluja eli arvonalennusta. Tuossa on jopa pysäköinnit maksullisilla paikoilla valtion lakisääteisistä menoista puhumattakaan. Näin eläkkeellä ollessa yleensä teemme matkaa mamman kera, joten tuon hinnan jaan kahdella. Meiltä kesäisin on bussiyhteys aamulla 2x kylälle ja illalla takaisin, matkaa yli 30km sivu. Vaikka kyyti niillä olis ilmaista en siirry käyttämään. Maksaa baareissa ajan tappaminen monin verroin enemmän kuin "auton" pito.

Jos pääkaupungissa käyn yksin jätän oman pelin vr:n parkkiin ja senioritiketillä junalla, jos mamma on mukana panee harkitsemaan jospa sittenkin ovelta ovelle eli oma olis edullisemipi. Maksaa se liityntäliikenne siellä päättömässä kaupungissakin.

Lähteet:
saituri.org/matkailu/tasta-s...seen-asti/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2011 - 16:40

Missä se edullinen julkinen liikenne on? Eikös kaikki lippujen hinnat nouse taas. Meillä kun ei ole julkista liikennettä niin pakko on vaan käynnistää tuo Astra jos meinaa johonkin päästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 16:58

Se siitä edullisuudesta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 17:15

Kun pistää tossua toiseen eteen, niin se vasta minulla edullista on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 17:23

Onneksi meidän laskelmissa ei sentään tuohon summaan päästä. Auton arvo toki alenee, mutta se ei huoleta, sillä aikoinaan se ostettiin periaatteella, että kestää meidän elämän. Ajokilometreja ei vuoden aikana paljoa kerry, sillä autolla ajellaan etupäässä mökkimatkoja (mökki n. 70 km päässä kotoa) ja mökillä kauppareissut (kaupat n. 5 km päässä). Talvikuukaudet auto seisoo tallissa, joten säästymme vakuutusmaksuilta. Autotallin vastike 26 e/kk, ei sekään kovin paha. Mökille reissaaminen kahden kissan kanssa ei kävisi julkisilla laisinkaan. Kaupungissa tietenkin käytämme julkista liikennettä, mutta asumme keskustassa eikä minnekään ole pitkä matka, joten useimmiten matkat taittuu kävellen. Nyt minulla on kyllä kuukausilippu, sillä odottelin pahempia syyskelejä, joita ei onneksi tullutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 18:32

Nyt joku toi ajatuksiaan julki ,kuulin sen radiosta. Että alle 18v.lle julkiset kulkuneivot olisivat maksuttomia . Minusta aika hyvä ajatus malli nuorille.Meillä täällä ei pääse julkisilla ja jos pääsee ,aamusta ,kun kävelet ensin1.5km ,sitten illalla, kun kävelet tuon 1.5km.Pääseehän useampi omalla autolla ja paljon muutakin, kun kuljettaa yhtä sun toista.Mennen tullen. Ei mitään halpaa mikään ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 21:05

Kaikki liikkuminen on kallista. Pitäisi pysyä paikallaan. Mutta minä en ainakaan osaa. Onneksi täällä kaukokodissa muu eläminen on halpaa. Autoni, joka on jo yli 10-vuotias, makaa yksikseen tallissa Suomessa ja täällä käytän julkisia, bussia, n. 15 cnt/kerta tai sitten taksia, n. 4 €. Omaa autoa en uskaltaisi täällä ajaakaan, sen verran kahjoa tuo liikenne on täällä. Polkupyörällä sentään olen kulkenut ainakin lähikauppaan uskallan sillä mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 21:27

Tapansa on kullakin miten noita lasketaan.

On todellakin tarkoitukseensa hyvin tilattu laskelma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.11.2011 - 22:58

Suosittelen Mersua - en ole vielä joutunut vararikkoon kustannusten takia. Ei tarvitse aikatauluja, vie lähelle sinne minne olenkaan menossa. Eikä ole koskaan myöhässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 08:38

Kaikille ei vain julkinen liikenne esim. vuorotyön tai huonojen bussiyhteyksien kautta mitenkään sovi, vaikka edullista olisikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 03:37

Auton pito on kallista, mutta sitä ilman en pärjää.