Miten saan G-mailin sähköpostistani pois ilmoituksen "varmennevirheestä"?

Viikko pari sitten G-mailin sähköpostini alkoi ilmoittaa varmennevirheestä, kun menen ko. osoitteeseen, ja osoiterivi värjäytyy punaiseksi. Aukeaa sivu, jossa kehotetaan olemaan menemättä kyseiselle sivustolle. Ei kuitenkaan ole ohjeita, miten nk. varmennevirheen saa pois. Sähköposti kyllä aukeaa mutkien kautta, jos jatkaa välittämättä kiellosta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.11.2011 - 10:45

Tässäpä siul ohje;
mail.google.com/support/bin/...swer=63590

Ei näy virus tuota aiheuttavan.

Kysyjän kommentti

Näinhän se tällä kertaa oli. Olin jossain vaiheessa katsonut koneelta lokakuun "kalenteria" ja unohtanut muuttaa päivämäärän takaisin oikeaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2011 - 01:03

mikähän viruksentorjuntaohjelma sinulla on, johtuneeko siitä. tai sitten on joku häiriö koneellasi. tarkista viruksensuojaukset ja sallitut sivut / sivustot. jos viruksentorjuntaohjelmasi varoittelee kalastelijoista.
mail.google.com/support/bin/...nswer=8253
mail.google.com/support/bin/...7&rd=1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 11:40

Häiriötä koneella uskoisin, itse en ole ikinä tuollaista saanut sieltä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 11:42

Ei sitä pidäkään saada pois. Selaimen kuuluukin varoittaa, jos varmennetta ei voida vahvistaa.
Yleensä ongelmaan on kolme syytä. Suojatun (eli https-) yhteyden tarjoavan sivuston ylläpitäjä ei ole maksanut varmenteesta sen myöntäneelle taholle (esim. väestörekisterikeskus eli VRK). Tai sitten varmenne on vanhentunut, eli varmenteen uusiminen on jäänyt tekemättä (se pitää uusia vuosittain). Tai sitten VRK:ta ei ole listattu kaikkien selainten tapauksessa luotettavaksi varmenteen myöntäjäksi.
Voit usein jatkaa varoituksesta huolimatta (vaikka selain ei sitä suosittele), jos päädyt kuitenkin tuttuun osoitteeseen. Todellinen vaara on silloin, jos joku sivusto on ottanut käyttöönsä toisen sivuston varmenteen, joka on siis oikea, mutta ei kyseiselle sivustolle myönnetty. Tällöin voit päätyä esim. huijaussivustolle tyyliin "www.norrdea.fi" joka yrittää matkia oikeaa sivustoa ja kalastella tietojasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 13:29

Varmennevirheitä tapahtuu, kun varmenteessa tai palvelimen varmenteen käytössä on ongelmia. Internet Explorer auttaa suojaamaan tietojasi ilmoittamalla varmennevirheistä.

Jos varmennevirhe estää siirtymisen sivustoon, siirtymistä sivustoon ei suositella, mutta sen voi tehdä valitsemalla varmennevirhesivulta Jatka tähän WWW-sivustoon (ei suositella). Jos ohitat varoitussivun ja jatkat sivustoon, jonka varmenteessa on virheitä, Internet Explorer muistaa kyseisen varmenteen niin kauan kuin selain on avoinna. Voit palata sivustoon eikä Internet Explorer varoita varmenteesta, ennen kuin käynnistät Internet Explorerin uudelleen. Suojaustilapalkissa näkyy kuitenkin yhä punainen osoitepalkki ja sanoma Varmennevirhe.

Varmenteiden tarkistusta ei voi poistaa käytöstä Internet Explorerissa. Varmennevirhe tarkoittaa, että käyttämälläsi sivustolla on varmenneongelmia. Kyseessä ei ole Internet Explorer -ongelma.

Jos sait varmennevirheen sivustolla, joka on aiemmin toiminut virheettä, on mahdollista, että sivuston määrityksiä ei ole tehty oikein. Yritä kirjoittaa sivun osoite uudestaan. Jos esimerkiksi kirjoitit osoitteen aiemmin muodossa esimerkki.fi, koeta muuttaa se muotoon www.esimerkki.fi.

On myös mahdollista, että sivuston varmenne on vanhentunut ja että omistajan tai operaattorin on uusittava varmenne ottamalla yhteyttä varmenteen myöntäjään, jotta varmenteen käyttöä voi jatkaa. Tämä on sivustoon liittyvä ongelma, jota ei voi korjata Internet Explorerissa. Jos virhe ilmenee sivustossa, jota olet käyttänyt aiemmin ilman ongelmia, ilmoita ongelmasta sivustolle tai WWW-järjestelmänvalvojalle.

Sivuston varmenne sisältää WWW-palvelimen tunnistetiedot. Varmennevirhe saattaa tarkoittaa, että yhteytesi on kaapattu tai että WWW-palvelin käyttää vääriä tunnistetietoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 13:30

Varmaan jostain häiriöstä kys. itselläni ollut gmail käytössä vuosia eikä tuolaista ole tullut, vaikka välillä kone yli viikon ilman voimassaolevaa viruksentorujuntaohjelmaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 20:26

jumppis oikealla asialla.