Miksi äitienpäivä on sanana monikkomuodossa mutta isänpäivä yksikössä?

Avainsanat: äidit ja isä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2011 - 12:02

On monta äitiä juhlittavana, mutta yksi isä joka olet taivaissa?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.11.2011 - 12:57

Paras vastaus, mitä jumppikselta olen kuullut, näinhän se on jos asian syvällisesti ottaa.
Mutta kaipa se on silloin kun äitienpäivää alettiin juhlia ollut avarakatseisempaa sanoa äitien kun äidinpäivä. voisihan se tietysti olla isienpäiväkin, mutta näinkin on hyvä.
Toivottavasti eivät keksi isän, äidin, kummin kaimojen päiviä.
Tuntuu kuin ropisemalla tulisi näitä päivien viettoja ja se taas rassaa rahapussia monella muulla kuin
minullakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 14:47

Jumppis vastasi hyvin..
Mutta Äitienpäivä on ollut jo vuosikymmeniä , miksei muuten laitettu esim. Isäinpäivä no mitä sitä muuttamaan näin tämä vain on, ken tämän keksi ei taatusti huomannut moista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 15:57

kuulostaa tyhmältä äidinpäivä............isienpäivä.
näin se vaan on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 17:22

On monta ,moninaista, naista, juhlittavana.Jumppis sanoi mitä pitikin.Isä meidä joka olet taivissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 19:38

Äiti on useimmiten selvillä ja isästä ei aina ole tietoakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.11.2011 - 22:55

Mielenkiintoinen huomio. Ehkä siksi että ensin oli kaikkien äitien päivä. Myöhemmin tuli sitten tämä isien päivä. Ja kun nykyään ei kiinnitetä huomiota oikeinkirjoitukseen niin siksi siitä ehkä tuli Isänpäivä, vaikka paremmalta kuullostaisi Isienpäivä. Huonommalta kuullostaisi Äitinpäivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2011 - 02:01

Äidinpäivä,kuulostaa tökeröltä.Eikös se ole isäinpäivä,nyt tuleva tai joskus,sunnuntai...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2011 - 08:55

Kielikorvani sanoo että käytetyt muodot ovat oikeat.
Äidinpäivä kuulostaa korvassa mahdottomalta, samoin isienpäivä.
Vakiintunut käytäntö on nimeomaan kieliopilliselta ja korvakuulolta (joka on sanontojen pohjana) täysin oikein. Kaikilla ei kielikorva sano yhtään mitään, itseäni se on auttanut todella paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2011 - 18:18

Se on noin kun Jumppis sen kertoi.