mikä on luopio?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 14:38

samaa tarkoittaa kuin petturi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 16:08

Esim. jos ihminen on sitoutunut johonkin ( on olemassa paitsi oikeudenmukaisia myös epäoikeudenmukaisia sitoutumisia) ja mielestäni jos tähän oikeudenmukaiseen on sitoutunut, ja kääntää sitten ns. takkinsa jossain vaiheessa on luopio, pettää se ryhmän, asian tms. johon on ollut lupautunut. Yleensä sanaa luopio kylläkin käytetään uskonnollisissa yhteyksissä/Raamatussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 17:04

Alla on tekstisi turkuroituna. Saat vapaasti käyttää turkuroituja tekstejäsi. Toivomme, että käytön yhteydessä mainittaisiin, että Turkuraattoriamme on käytetty.

Mahtaks sitä sanokka kehrata huvittavaa millaist ei mar pelkoa vai kummottos ja inhoa luapioks kutsuttui sem pare vaa kohtaan mahtaks sitä sanokka kehrata tunnetaan, useimmiten ja nii om mone muukki sanonu ihan perusteet. Tätä luapio-nimitystä o siks mielestäni hauska kyl mar sit käyttää tietyil foorumeil joilleki nimpal mukavast säikytelläksse tai ihan vaan omaks iloks ja muitten simmottos sit vaa huviks. Nimitys "saastaine luapio" o nimpal mukavast viäl hauskempi.

Lähteet:
Tässä oli Valperin vastaus minulle kun kysyin samaa "Luopio" Valperi vastasi ihan oikeella Suomenkielellä, minä vaan kyselin turkuraattorilta saman, se sieltä vastasi näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 17:41

joukon/ryhmän pettänyt-kavaltanut-suututtanut henkilö

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 19:39

etsintäkuulutettu petturi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 23:01

Löytyi 2 jaetta Raamattu 1992 tekstistä.

Sananl. 14:14

Luopio saa ravintonsa omalta tieltään, hyvä ihminen omaltaan.

Jes. 48:8

Et ole niistä kuullut, et tiennyt, koskaan ne eivät ole korviisi kantautuneet. Minä tiesin, että sinä olet uskoton, "luopio kohdusta alkaen", siinä nimesi.

Nämä jakeet "luopio"-sanasta hengellisessä yhteydessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 02:19

luopio = kiusallisella tavalla toiminut yksilönä ryhmän päätöstä kunnioittamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 17:41

luopio = Henkilö joka jättää veljeskunnan uskollisuudenvalan jälkeen. Yleisesti valastaan tai puolestaan luopunut, petturi, esim. uskonluopio.

Lähteet:
www.katajala.net/keskiaika/e...nasto.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2008 - 22:23

Uskostaan tai vakaumuksestaan luopunut. Mutta oli myös luopio-intiaaneja, jotka syystä tai toisesta olivat siirtyneet valkoihoisten puolelle hyljäten esi-isiensä uskomukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2008 - 22:57

Juudas

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 12:35

Ihminen joka on pettänyt jollekulle toiselle antamansa lupaukset. Tai sitten pettänyt yhteisönsä.