Paljonko hirven kaatoluvasta joutuu maksamaan?

Isoko alue hehtaareissa tulee olla maata hirveä kohti?
Valtioko saa rahat vai isännät joiden maat ovat kysymyksessä?

Lisätty: 11.11.2011 - 08:45

Googletin itse ja eipä löytynyt niin täytyi kysyä, kun kehutaan hirvenlihan syönneillä.

Avainsanat: hirvi elä tule tielle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2011 - 19:23

Tuolta löytyy.

www.riista.fi/index.php?grou...;mag_nr=14

Tuo maksu menee valtiolle.

Mitä sitten maanomistajat haluavat "vuokraa" luovuttaessaan alueensa metsästystarkoitukseen on eri juttu.

Kysyjän kommentti

1000 ha yhtenäinen alue tulee olla myös. (Jotta olkoon).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.11.2011 - 08:27

Enpä nyt osaa vastata kysymyksiisi koska meidän kohdalla on niin, että enoni metsästää tuolla naapuri kunnassa ja me saamme sen vuoksi aika paljon lihaa. Pitänee kysellä häneltä vastauksia..niin, että itsekin tietäisin.

Lisätty: 11.11.2011 - 15:33

Minkäs sille voi, mutta hirvenliha on kyllä ihan ilmaista minulle..joskus siitä routapaistin teen enolleni ja hänen vaimolleen..joka on kasvatusäitini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 08:38

eiköhän tuolta riistasivustolta selviä moni asia hirvenmetsästykseenkin liittyen:
www.riista.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 09:16

Tuttavapariskunta on hirviporukassa ja he ovat kertoneet maksavansa vähintään 150€/vuosi porukan kassaan, josta maksetaan sitten lupia, hirvitornien kunnostuksia yms. On kyse isosta porukasta, jossa jäseniä yhteensä yli 30 henkeä ja lupaiakin tälle vuodelle peräti 40.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 11:20

Kyllähän niitä suolistettuja ja nyljettyjä ruhoja on myyty yksityisille tai jalostajalle. Jos ottaisi keskihinnaksi vaikka 5 €/kg, niin tuollainen kookas vasa n. 100 kg painva olisi 500 €. Aikuinen uroshirvi n. 250 kg olisi siinä laskussa 1250 €. Ainakin vasan kohdalla hinta tulisi olla suurempi, koska sehän on parasta luomulihaa!

Ruhon mukana tulee monenlaista osaa, paistit on arvokkaita ja niitä saa monenlaisia. Jos pääsee itse leikkaamaan, niin sisäfile on kaikkein paras, myös ulkofile on erinomaista ja se onkin huomattavasti sisäfilettä suurempi. Aikaisemmin meillä myytiin porukan kesken sisäfileet huutokaupalla ja aikuisen sisäfile 1-2 kg saattoi nousta tuonne 35 €:oon, vasan reilu puolikiloinen file oli jotain 20 €.

Luvattomasti kaadetun hirven arvo on 3.000 euroa, jos ampujat ovat syyllistyneet rikokseen ja hyötyneet siitä. Rahat saa luonnollisesti Suomen valtio, vaikka sinne Kreikan tukipakettiin mukaan!

Nostivat 2011 luvan hintaa: aikuisen satasesta 120:een ja vasan 34:stä 50:een.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 11:22

Onko tietoo, no ei oo. Saan maksettua hirvenlihaa aina syksyisin, kun siskon mies ja poika on
jahdissa. Ei ole tullut hin´taa kysyttyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 21:28

Ei minkäänlaista käsitystä maksuista.