Quis custodiet ipsos custodes?

Latinaa, mitä mahtaa tarkoittaa?

entäs tämä; Vox populi, vox dei?

Lisätty: 17.11.2011 - 13:28

fi.wikiquote.org/wiki/Latina...nanlaskuja

Avainsanat: ajankohtainen nykyäänkin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2011 - 02:48

Quis custodiet ipsos custodes? (latinaksi) on vanha lentävä lause, suomeksi kuka tarkkailee tarkkailijoita? tai kuka vartioi vartioitamme? tai yleisimmin "kuka valvoo valvojia?"

Lauseen luojana on perinteisesti pidetty ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla elänyttä roomalainen satiirikkoa Juvenalista.

Vox populi, vox dei latinalaisen lause tarkoittaa sananmukaisesti kansan ääntä, on termi jota käytetään usein lähetykset varten haastatteluja jäsenten kanssa "suuren yleisön".

Kysyjän kommentti

toinen kohta on; "Kansan ääni on Jumalan ääni"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.11.2011 - 13:11

Kuka valvoo valvojia? Ajankohtainen lentävä lause/kysymys näinä aikoina.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2011 - 13:53

Maarit77 jo asian selvittikin. Nii-in, kuka valvoo valjojia - ja kuka valvojien valvojia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2011 - 13:59

Quis custodiet ipsos custodes? (latinaksi) on vanha lentävä lause, suomeksi kuka tarkkailee tarkkailijoita?

jussiniinisto.puheenvuoro.uu...li-vox-dei

ja tässä toiseen vastaus...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2011 - 19:44

Ken valvoo valvojia, kansan ääni (on) Jumalan ääni, kutakuinkin kai näin nuo käännökset menee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 00:08

Ainaskin eilen illalla valvoi YP,heitin kysymyksen,mutta linkki olikin tärkein.Huomasin,että sitä ei saanut liitettyä(omia kuvia,olis pitänyt olla sitä aijaata)Pyysin YP poistamaan kysymyksen ja sehän teki näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 13:09

No herrra se on herrallakin ja everstillä emäntä näköjään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2011 - 18:43

Isoveli valvoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2011 - 20:11

Niin kukahan se valvoo.