Vaali-iltana tv toimittaja korjasi sanomaansa:eroa 1,1 prosenttia tai siis prosenttiyksikköä.Mitä eroa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 19:37

Tai yksinkertaisemmin, prosenttiyksiköllä kerrotaan prosenttilukujen muutoksista keskenään, prosenteilla tavallisten lukujen keskinäisistä muutoksista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 10:54

Eseimerkki:
Ilkka sai äänistä 55 prosenttia ja Katri 45 prosenttia. Kuinka paljon enemmän ääniä Ilkka sai kuin Katri? Kysymykseen on kaksi vastausta, mutta kumpikaan niistä ei ole 10 prosenttia.

Prosentti tarkoittaa sadasosaa jostakin, ja se on siis aina suhteellinen yksikkö. Sen sijaan prosenttiyksikkö on absoluuttinen yksikkö, jota käytetään prosenttilukuja toisiinsa verrattaessa. Niinpä Ilkan osuus äänistä, 55 prosenttia, on 10 prosenttiyksikköä suurempi kuin Katrin osuus 45 prosenttia.

Jos äänimäärien ero halutaan ilmaista prosentteina, sekin on mahdollista. Ilkan 55 prosentin ja Katrin 45 prosentin ero ei kuitenkaan ole 10 prosenttia, vaan äänimäärien erotus pitää jakaa sillä luvulla, johon sitä verrataan. 55 miinus 45 on 10, ja 10 jaettuna 45:llä on noin 22 prosenttia. Ilkka sai siis noin 22 prosenttia enemmän ääniä kuin Katri.

Muita esimerkkejä sanojen prosentti ja prosenttiyksikkö käytöstä:

Yhtiön tulos parani 25 prosenttia edellisvuodesta (12 miljoonasta 15 miljoonaan euroon).
Puolueen kannatus kasvoi 5 prosenttiyksikköä (20 prosentista 25 prosenttiin).
Yhtiön omavaraisuusosuus kasvoi 2 prosenttiyksikköä (7 prosentista 9 prosenttiin).

Lisätty: 02.11.2008 - 12:21

kielipuoli suomalainen tääl: Eseimerkki = Esimerkki

Lähteet:
www.kotus.fi/index.phtml?s=1274 - 12k