Onko tasavallassa hallitsija?

fi.wikipedia.org/wiki/Luette...inen_Suomi

Lisätty: 09.11.2011 - 14:56

Tuhannet kiitokset Sirkkaliisalle hallitsija kysymyksen parhaasta vastauksesta. Mielestäni on oikea sanonta Tasavallan Presidentti. Tasavallassa jos ollaan niin ihmiset ovat saman arvoisia. Silloin ei voi olla hallitsijoita, eihän tuo valittu kuningas astunut virkaansa maamme itsenäistymisen jälkeen. Muistaakseni perustuslaissa on sanottu että valta kuuluu kansalle.

Lisätty: 10.11.2011 - 06:48

www.tpk.fi/public/default.as...showmode=1

Avainsanat: tasavallan "päämies"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.11.2011 - 09:25

Sana hallitsija ei sovi enää nykyaikaan, presidentillä ei ole niin suurta valtaa kuin aikoinaan oli.
Ehkä hyvä niin, siihen virkaan pyrkijöitä on henkilöitä laidasta laitaan. Jos oikein kehnosti käy, saatetaan saada täysin "mahdoton" tyyppi hallitsijan paikalle, hyvä ettei valtaa ole kuin rajallisesti.

Kysyjän kommentti

olemme valtuuttanut valitsemamme henkilöt isolle kirkolle puhumaan puolestamme, jos olemme äänetäneet. Loput saavat tyytyä läsnä olevien päätöksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.11.2011 - 09:39

Presidentti on maan hallitsija ilman todellista valtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2011 - 09:59

Tasavallassa ei hallitsijaa...
mutta Presidentti löytyy jolla valtaa ei pahemmin enää juuri lain, keulakuvana enemmänkin---

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2011 - 11:59

No Jumppis jumsutetaan nyt sitten, olisiko ollut parempi jos olisin laittanut maan valtias.
Mielestäni tuollaiseen pikkuseikkaan ei kannata takertua, jos sen nyt jostain otin ja kirjoitin.
Korjatkaa se nyt mielessänne, jos se Teitä risoo, minä voin tyytyä maan "päämiehen tai oikeastaan
"päänaisen" virkaan. Laitoin pisteet muistaakseni Jumppikselle, joten hän on saanut siinä hyvitystä
väärästä lausumastani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2011 - 14:22

Pitäähän se tasavallassakin hallitsija olla ei kai täällä nyt kaikki oman päänsä mukaan puuhaile..vai?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2011 - 15:18

Niitäkin on, jotka luulevat olevansa hallitsija tai tulevansa hallitsijaksi.
Vieläpä tasavallassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2011 - 19:14

"Valta kuuluu kansalle"?
Miksiköhän tuppaa naurattamaan, kuota miettii vähän tarkemmin?
Haluaako kansa esimerkiksi, että Suomen on aivan välttämättä oltava "monikulttuurinen"?
Entä sananvapaus? Kiellettyjä sanoja pukkaa koko ajan lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 10.11.2011 - 00:06

peesaan papitia, kansalla on valtaa vain näennäisesti, suomessa ei kysytä äänestyksellä edes neuvoa saati että saataisiin päättää jostakin. muutama puoluejohtaja päättää kaikki suomen asiat, lukuunottamatta suomen pankin nimityksiä ennen vanhaa, jatkossa nekin ;)