Miksi Pyhäinpäivä on meillä 5.11 ja esimerkiksi monessa Euroopan maassa alkuviikolla (ma-ti)?

Lisätty: 06.11.2011 - 16:25

Ainakin Viro ja Saksa olivat vapaalla 31.10-1.11

Avainsanat: ei ylimääräisiä vapaita rahvaalle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.11.2011 - 17:17

Pyhäinpäivä

Pyhäinpäivä on kristillinen pyhimysten, marttyyrien ja vainajien muistopäivä. Alun perin pyhäinpäivä
on ollut 1. marraskuuta, kuten se on monessa maassa edelleenkin, mutta Suomessa sitä vietetään nykyään välille 31.10.–6.11. osuvana lauantaina.

Suomessa ja Ruotsissa luterilaiset viettävät pyhäinpäivää (vanhemmalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä) nykyään aina lauantaina, aikaisintaan 31. lokakuuta ja viimeistään 6. marraskuuta. Ennen vuotta 1774 se oli Ruotsissa ja siihen kuuluneessa Suomessakin viikonpäivästä riippumatta 1. marraskuuta, mutta tuolloin se siirrettiin marraskuun ensimmäiseen sunnuntaihin. Lauantaina se on ollut Suomessa vuodesta 1955 lähtien, Ruotsissa jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Samalla Marian ilmestyspäivä siirrettiin sunnuntaille, jolloin se menetti merkityksensä vapaapäivänä. Pyhäinpäivän siirto sunnuntailta lauantaille korvasi tämän vapaapäivän menetyksen, sillä tuolloin lauantait olivat Suomessa vielä yleensä työpäiviä.

Samana lauantaina Suomessa katolinen kirkko viettää kaikkien poisnukkuneiden uskovien muistopäivää ja sitä seuraavana päivänä eli marraskuun ensimmäisenä sunnuntaina (kaikkien pyhien juhlaa) eli pyhäinpäivää.

Latinalaisessa Amerikassa Kuolleiden päivä (esp. Día de los Muertos, Día de los Difuntos tai vain Día de Muertos) on vainajien muistojuhla, jota vietetään 1.–2. marraskuuta.

Juhla on erityisen merkittävä Meksikossa, jossa se on yleinen vapaapäivä. Synkästä juhlinnan aiheesta huolimatta se on iloinen, jopa riehakas juhla. Päivää vietetään myös Yhdysvalloissa, jossa on suuri meksikolaisvähemmistö, Filippiineillä sekä joissakin Latinalaisen Amerikan maissa. Brasiliassa se on yleinen vapaapäivä.

Itäisessä kristillisyydessä kaikkien pyhien sunnuntaita vietetään ensimmäisenä sunnuntaina helluntain jälkeen. Marras­kuinen pyhäin­päivä ei kuulu ortodoksiseen juhla­kalenteriin, mutta Suomen ortodoksinen kirkko viettää nykyään samana päivänä (lauantaina aikavälillä 31.10.–6.11.) Karjalan pyhittäjäisien ja valistajien muisto­päivää.

Halloween eli vanha pyhäinpäivän aatto on kuitenkin anglosaksisten maiden tapaan yhä 31.10. eli viimeistään pyhäinpäivänä, joskin käytännön syistä Suomessa tätä epävirallista päivää juhlitaan eniten jo edeltävänä lauantaina tai vasta pyhäinpäivänä.

Venäjän kielessä pyhäinpäivää nimitetään vanhempienpäiväksi. Silloin on vanhastaan käyty haudoilla ja muisteltu kuolleita ystäviä ja sukulaisia.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.11.2011 - 17:28

Tanneli ehätti jo antamankin hyvän selostuksen aiheesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2011 - 18:34

Jos nyt oikein muistan, niin liittyy työmarkkinajärjestöjen tekemään sopimukseen, jossa duunarit saivat 5-päiväisen työviikon ts. vapaat lauantait otettiin käyttöön, mutta kirkollisista pyhistä joustettiin siten, että ne menettivät alkuperäisen päivämäärän sijoitettavaksi lauantaille paria poikkeusta lukuunottamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2011 - 19:13

Espanjassakin tuo "riehakas juhla" on omalla paikallaan ja vapaapäivä, kuten monet muutkin pyhäpäivät, sellaisetkin, joita Suomessa ei ole koskaan ollutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2011 - 22:38

Tämä on taas näitä päätöksiä kun pistetään parhaimpaan ajankohtaan viikonloppuun, jottei arkivapaita pukkaisi työläisille...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 08:43

Aina meitä työläisiä kusetetaan jotenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 11:53

Meillä se on sovittu vietettäväksi aina marraskuun eka lauantaina. Pyhäpäivät keskellä viikkoa sotkevat työpaikoilla liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 19:08

Jossain Tupo-ratkaisussa lienee näin sovittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.11.2011 - 22:22

Ei tarvitse maksaa arkipyyhäkorvauksia eikä mene tehokasta työaikaa hukkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2011 - 13:05

En usko että ammattiliitoilla on määräysvaltaa kirkkopyhiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2011 - 15:11

En tiedä.