mitä tarkoittaa sähköalalla vaihe ja nolla?

saisinkö kysumukseeni vastauksen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2008 - 11:44

vaihe on jännitteinen, nolla on yhteydessä maahan, sähkömiehen sanoin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.11.2008 - 11:45

Yksi artikkeli löytyi, josko siitä tähän kysymykseesi apua olis (ite kun en näist tiedä himpun vertaa):

Sähkö tarvitsee aina toisen potentiaalin. Jakeluverkossa tämä toinen potentiaali on nollajohdin, joka on yhteydessä maahan(sähkö pyrkii aina maahan). Valaisinpisteelle tulee vähintään kaksi johdinta, vaihe(L) ja nolla(N), lisäksi saattaa tulla myös suojajohdin(PE). Vaihejohtimen tehtävänä on tuoda sähkö valaisimelle, ja kun sähkövirta on mennyt valaisimen läpi, se menee nollajohdinta pitkin takaisin. Suojajohdin(jos on vedetty) on suorassa yhteydessä maahan. Se kytketään laitteen runkoon, jos runko on johtava. Tämä siksi että vikatilanteen sattuessa sähkö ei jää lymyämään laitteen kuoreen, vaan pääsee suoraan maahan ja sulake palaa kuten on tarkoituskin.

Miksi valaisimen oman suojajohtimen voi sitten kytkeä nollaan? Siksi että näinkin suojajohtimella on reitti maahan, ja se suojaa vikatilanteessa sähköiskulta.

Valaisimen nollaa EI saa kytkeä sähköjärjestelmän suojajohtimeen, koska tällöin suojajohtimessa olisi jännite, mikä ei ole sallittua.

Katossa oleva ruskea johdin on vaihe, johon kiinnität valaisimelta tulevat punaisen ja ruskean johtimen. Katossa oleva sininen johdin on nolla, johon kiinnität valaisimen nollan ja suojamaan. Ja nämä EIVÄT saa mennä väärinpäin, koska jos menee niin silloin on lampun kuoressa kokoajan jännite.

Lähteet:
keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000000406&posting

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 01:12

Sähköopin kytkentöjä ei kannata opiskella tällaisella sivustolla.