Onko teillä päin tapa, että pyhäinpäivänä luetaan kirkossa kaikkien vuoden aikana kuolleiden nimet ja sytytetään kullekin kynttilä

Minusta se on kaunis tapa.

Avainsanat: pyhänipäivänä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.11.2011 - 15:02

Kyllä Sirkkaliisa menee huomenna kirkkoon kuulemaan kun pikkusiskoni nimikin siellä luetaan ja
saan sytyttää kynttilän hänelle.
Käymme kyllä tyttäreni kanssa hautausmaalla, missä isä ja äiti lepäävät.
Mieheni on Honkanummella, joten hänellekin sytytän täällä hautausmaalla muistokynttilän,
on hautausmaalla sellainen paikka , jon voidaan sytyttää kynttilä niille omaisille,
jotka on haudattu muualle.

Kysyjän kommentti

Se on jotenkin aika liikuttava hetki, kun oman läheisen nimi siellä luetaan ja kynttilä hänelle sytytetään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2011 - 11:05

Lienee tapana täälläkin. Haudoille viemme kynttilät huomenna. On kaunista muistella heitä ketkä ovat jo siirtyneet taivaan kotiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 11:12

Näin se taitaa olla.Itse en kuulu kirkossa kävijöihin ,mutta varmaan kaunis tapa...
Silloin, kun isovanhempani elivät, pyrin käymään heidän luonaan niin usein, kuin mahdollista.Tai ainakin soitin, jos olin kaukana;vein kukkasia ja muistin muutenkin.Nyt kun ovat olleet maan alla jo ties kuinka kauan...En pahemmin haudoilla käy.Eiväthän he minua näe enää.Ajatuksissa kuitenkin toinen voi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 11:24

Valitettavasti? en ole ollut kuuntelemassa,mutta tuskin;saattais olla aika litania ja talia kuluis...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 12:29

En ole ollut kuulemassa, mutta haudoilla käydään ja kynttilät sytytetään....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 13:06

Kirkossa on luettu kaikkien vuoden aikana poisnukkuneiden nimet ja omaiset kutsutaan (kirkollisissa tiedoissa) jumalanpalvelukseen Pyhäinpäivänä.
Vain kerran olen käynyt tuona päivänä, siitä on aikaa, en muista oliko jokaiselle kynttilä mutta kynttilöitä oli kyllä palamassa.
Itselle on hyvä että tekee jotain konkreettista, se on noita psykologiaan kuuluvia perusasioita.
Meillä on valkoisia kynttilöitä palamassa aina jollain pöydällä silloin kun olemme kotona.
Hietaniemessä on tapana käydä sytyttämässä kynttilät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 13:07

Kirkossa en ole käynyt vuosikausiin, joten tuosta tavasta en tiedä. Hautakynttilät tulee vietyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 13:57

Tuohon en osaa vastata, niin harvoin olen tekemisissä kirkon kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 14:20

Täällä viedään haudoille valtavat kukkalaitteet joka vuosi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 18:15

Ei täällä, täytyy olla aika tuores tapaus.Mutta haudat on jonne kynttilä palamaan.Veimme hako-oksat tänään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.11.2011 - 19:34

En ole tietoinen. Sukuni on etelän suunnalla ja samaten pois menneet läheiseni.
Kynttilän kyllä laitan tuikkimaan rakkaille läheisilleni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2011 - 04:21

En ole ihan tietoinen tämän paikkakunnan perinteistä, ehkä täälläkin näin toimitaan. Kynttilöitä ainakin viedään haudoille.