Pitäisikö Kreikan irrottautua eurosta? Mitä sitä seuraisi Kreikalle, entä muille euromaille?

Avainsanat: kreikan eurot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.11.2011 - 12:37

Nyt on myöhäistä, ei siis pitäisi irrottautua. Oikeastaan ei olisi koskaan pitänyt liittyäkään euroon. Mutta jos tulee pakkoirtautuminen, monesta kreikkalaisesta tulee köyhä, kun eurot vaihtuvat tileillä drakmoiksi, jonka arvo putoaa kuin Turkin liira aikoinaan. Mitenkähän Kreikka ostaa tuontitavaroita, kun myyjät eivät hyväksy sen drakmoja. Kreikan eron jälkeen menisi kohta Italia, Espanja, Ranska ...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2011 - 12:32

Tuohon on kyllä vaikea vastata, mutta ei hyvältä heidän asiat näytä...
Ei muuta kuin Italia on seuraava ja vielä pahemmassa jamassa kuin Kreikka 190 miljardia euroa on tuo maa velkaa sen luin eilen Apu lehdestä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 12:59

Liian suuri kysymys minun pienille aivoilleni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 13:55

Tehkööt mitä lystää, pieleen menee kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 14:28

Ei pitäisi.
Tuleva konkurssi on parasta käsitellä euromääräisenä, että vahingot jäävät mahdollisimman pieniksi.
Jos tauti leviää Italiaan ja sen lainakorot nousevat tasolle jota se ei enää pysty maksamaan, niin on koko Euroopalla vetelät pöksyissä.
Nythän Kreikan korot ovat 70-80%, jollaisesta ei suoriutuisi monikaan maa maailmassa.
Vaikka Kreikan korot leikattaisiin kokonaan pois, niin ei se silti selviytyisi. Hyvä jos selviää sillä, että lainatkin annetaan anteeksi.
Kreikkalaisten on nyt vain luovuttava "saavutetuista eduistaan".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 15:06

Eipä tuohon osaa maalainen vastata, vaikka mediasta tulee tuutin täydeltä sitä ja tätä.
Laitetaan nyt punanenä itselle ja unohdetaan paha politiikkojen sähly.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 16:32

Ei olisi koskaan näiden muutamien maiden pitänyt liittyä koko euroon, kun eivät osaa talouttaan hoitaa. Voi Kreikka minkä teit. Pieleen menee kaikin tavoin eikä siinä nyt taida auttaa mikään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 16:46

Jos tästä kriisistä edes jotain positiivista sanottavaa voisi olla, niin uskon, ettei taida olla kovin suurta intoa saada näitä viimeisiä "kultahippuja" Bulgariaa ja Romaniaa liittymään rahaliittoon.

Tietääköhän itse asiassa kukaan mitä oikeasti tapahtuu Kreikan siirtyessä takaisin drakmoihinsa tai sen jäädessä euroon. Kuten Raimo Sailas totesi, niin koko hässäkän aikana ei EU:ssa ole ollut asiasta vastaavaa johtoa. Tavallisille kreikkalaisille on joka tapauksessa luvassa ankeat ajat. Miten tämä tulee vaikuttamaan pääelinkeinoon eli turismiin, jää nähtäväksi. Levottomuus saattaa nimittäin lisääntyä. Kreikallahan ei ole mitään merkittävää teollisuutta.

Toivottavasti sijoittajat saavat sen verran näpeilleen, että seuraavalla kerralla miettivät kenelle lainaa kannattaa antaa.

En koskaan muuten ymmärtänyt miksi ihmeessä Akropolia alettiin entisöimään, ihan hieno se oli torsonakin. Kai sitä rahaa piti sitten jonnekin laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 18:25

Vaikea tehdä temmppua kun temppu tehty.Olisi pitänyt aikaisemmin jo haistaa palaneen katkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.11.2011 - 19:31

Kenpä tietäis sen, ken arvaisi tulevaisuuden...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2011 - 04:19

Vaikea sanoa...