Millaiset teokset kisaavat tänä vuonna Tieto-Finlandiasta?

Avainsanat: tieto kirja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.11.2011 - 04:12

TIETO-FINLANDIA-EHDOKKAAT 2011
Valintalautakunnan perustelut ehdokasvalinnoilleen

Raoul Johnsson (kirjoittaja), Maria Grönroos - Ilkka Karttunen - Tommi Jokivaara - Juhani Kaskeala - Erik Båsk (toimituskunta): Kustaa III ja suuri merisota - Taistelut Suomenlahdella 1788-1790 (John Nurmisen Säätiö)

Kuva Suomenlahden meritaisteluista avautuu monesta eri näkökulmasta. Ruotsin ja Venäjän hallitsijoiden ja upseeriston päämäärien rinnalla kirja nostaa esiin miehistön ilot ja pelot. Huolellinen toimitustyö ja loistelias ulkoasu takaavat, että kirja kestää sekä käyttöä että aikaa.

Anna Keski-Rahkonen - Minna Nalbantoglu: Unihiekkaa etsimässä. Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin (Duodecim)

Kiihkoton ja tasapainoinen teos, joka tarjoaa tuoreimpaan tutkimustietoon pohjautuvan näkemyksen tunteita ja ristiriitoja herättävästä aiheesta. Unihiekkaa etsimässä ei tarjoa yhtä ehdotonta totuutta, vaan esittelee erilaisia ratkaisutapoja lasten unipulmiin. Tekijät luottavat lukijan omaan arvostelukykyyn.

Mikko Porvali: Operaatio Hokki. Päämajan vaiettu kaukopartio (Atena)

Tartuttavasti kirjoitettu, lähteitä taitavasti käyttävä teos, joka kertoo epäonnisesta kaukopartioiskusta jatkosodan viimeisinä päivinä. Operaatio Hokki tempaisee lukijan suoraan Itä-Karjalan soille. Teos osoittaa, kuinka suuri voima sattumalla on. Silmänräpäyksessä suuresta tulee pientä ja pienestä suurta.

Christer Pursiainen: Trotski (Gummerus)

Historiallista elämäkertaa parhaimmillaan. Venäjän historian keskeisten hahmojen ajatuksia, juonitteluita ja operaatioita seurataan häkellyttävän tarkasti. Kirjan mukaan Lenin sanoi Trotskista: "Hyvä, kynä on saapunut."
Saman voi todeta Christer Pursiaisesta ja hänen teoksestaan.

Soili Stenroos - Teuvo Ahti - Katileena Lohtander - Leena Myllys (toim.): Suomen jäkäläopas (Luonnontieteellisen keskusmuseon kasvimuseo)

Perusteellinen, kattava ja säästelemättä kuvitettu teos. Suomen jäkäläopas esittelee jäkälät tavalla, joka palvelee yhtä lailla tutkijoita kuin maallikoita. Teos houkuttelee elämysmatkalle jäkälien tieteellisesti ja esteettisesti kiehtovaan moninaisuuteen.

Markus Varesvuo - Jari Peltomäki - Bence Máté: Lintukuvauksen käsikirja (Docendo)

Kokeneet lintuvalokuvaajat jakavat avoimesti omaa osaamistaan kaikkien luonnosta kiinnostuneiden iloksi ja hyödyksi. Kirjan tekstit menevät suoraan asiaan. Huolellisesti valittu kuvitus syventää lukijan ymmärrystä sekä valokuvauksesta että lintujen käyttäytymisestä.

Tieto-Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle tieto- tai oppikirjalle. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa. Suomen Kirjasäätiön hallitus asettaa kutakin palkinnonjakoa varten erikseen kolmejäsenisen valintalautakunnan, joka nimeää vähintään kolme ja enintään kuusi ehdokasta palkinnonsaajaksi, sekä henkilön, joka valitsee nimetyistä ehdokkaista lopullisen palkinnonsaajan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2011 - 08:15

Kuusi teosta, joista kolme historiallista ja kolme muuta, On kunikaasta kertovaa, jäkälästa ja lintukirja,
venäläisestä vallankumousjohtajasta ja onpa unihiekkakin sekaan mahtunut.

Raoul Johnssonin kirja Kuustaa III ja suuresta merisodasta.
Mikko Porvali Operaatio Hokki kertoo jatkosodasta,
Christer Pursiaisen laatima elämäkerta venäläisestä vallankumousjohtajasta.

Anna Keski-Rahkosen ja Minna Nalbantoglun Unihiekkaa etsimässä, vauvojen unipulmista.
Soili Stenroos, Teuvo Ahti, Katileena Lohtander ja Leena Myllyksen, Suomen jäkäläopas.
Markus Varesvuo, Jani Peltomäki ja Benee Maten Lintukuvauksen käsikirja.

Lähteet:
Tiede lehti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 08:17

Muutama kirja esiteltiin, en muista mitä aiheita oli, yksi liittyi luontoon joka tapauksessa, lintuihin.
Kustaa III:a käsittelevä kirja oli yksi, muut eivät jääneet mieleen.
Tulee mieleen että pitääkö myynnin edistämiseksi järjestää kilpailu ylipäätään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 08:35

Kamalan fiksuja napsukavereita,kun tiesivät tämänkin jutun ja nyt tiien miekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 09:18

Uutisoinnin kuulin muutama päivä sitten, en painanut mieleeni muuta, kuin että yksi lintukirja oli mukana. Nyt tuli tämäkin selvitettyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 09:31

Tieto-Finlandia -palkinnosta kilpailevat tänä vuonna loistelias järkäle Kustaa III:n meritaisteluista, vauvan uniopas, Jatkosodan kaukopartioiskusta kertova teos, Trotski-elämäkerta, Suomen jäkäläopas ja Lintukuvauksen käsikirja. Suuri osa ehdokkaista on pienten kustantamoiden erikoiskirjoja, joista ei suuria myyntimenestyksiä odoteta.

www.mtv3.fi/uutiset/kulttuur...--asettelu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 10:00

Enpäs olisi ilman sirkkaliisaa tiennyt tätäkään asiaa joten aina käynti napsussa opettaa uutta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 13:43

Yleensä niitä on kuusi ollut. En ole seurannut tuota asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.11.2011 - 19:25

Kopsasin linkin siitä:
www.mtv3.fi/uutiset/kulttuur...--asettelu